Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Värmen sänker Torsten Jansson

Publicerad: 16 december 2011, 12:17

Torsten Jansson

Foto: Björn Olsson / Resumé

Torsten Janssons New Wave väntar lägre omsättning och resultat än 2010. Anledningen är det varma vädret som dragit ned försäljningen av sportkläder. Det skriver Dagens Industri.


Hårdast drabbat av värmen är varumärket Craft, specialiserade på skidkläder.

– Jag brukar vara så stolt och säga att vi är världsledande på längdåkningskonfektion. Men det har inte varit någon höjdare precis, säger Torsten Jansson till DI.

Även i Finland och Norge har vädret varit ovanligt varmt, och dragit ned försäljningen.

Analytikerna hade räknat med att New Wave i  kvartalsrapporten som släpps i februari skulle redovisa en omsättning  för året på 4 249 miljarder kronor och rörelseresultat på 341 miljoner  kronor, skriver Dagens Industri.

För helåret 2010 var omsättningen på 4 243 miljoner  kronor och rörelseresultatet 328 miljoner kronor.

Förutom kläder arbetar New Wave även med profilreklam och äger Orrefors Kosta Boda.

Emanuel Videla

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.