Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag27.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Värsta kvartalet någonsin

Publicerad: 29 April 2009, 08:57

Reklamgiganterna hade ett tufft första kvartal 2009. Det värsta någonsin, enligt IPG. Sämst går det för pr.


Ämnen i artikeln:

OmnicomIPGLågkonjunkturWPP

Intäkterna för de stora kommunikationskoncernerna rasade under årets tre första månader. Engelska WPP, som nu är världens största kommunikationskoncern, med byråer som Ogilvy och Grey tappade 5,8 procent jämfört med samma period 2008.

Interpublic Group, IPG, med byråer som Lowe och McCann Erickson drabbades hårdare med intäktsfall på 11 procent. Omnicom, med byråer som DDB och TBWA, är värsta drabbat (siffrorna för Publicis och Havas har ännu inte släppts) med ett intäktsfall på 14 procent.

Både WPP och Omnicom gjorde lägre vinster än samma persiod förra året medan IPG minskade sina förluster. De tre koncernerna gjorde kraftiga personalneddragningar i slutet av förra året.

Tillbakagången är knappast oväntad men Sir Martin Sorrell på WPP noterade att tillbakagången var större än vad man budgeterat. IPG-chefen Harris Diamond säger till Wall Street Journal att det senaste halvåret har varit det tuffaste han någonsin upplevt i reklambranschen.

Både IPG och Omnicom skyller nedgången till viss del på att de haft stor exponering mot de krisande bilföretagen i Detroit.

USA är den region som är värst drabbad medan pr är den kategori som minskat mest. Bäst går det i Sydamerika.

Pr inom WPP, som äger byråer som Burson-Marsteller och Hill & Knowlton, gick tillbaka 17 procent första kvartalet. Samma tillbakagång noterade Omnicom och IPG.

Martin Sorrell påpekade, vid presentationen av resultatet, att första halvåret kommer bli svårt medan andra halvåret ”bara” tufft.
– Troligtvis får vi se någon slags återhämtning 2010.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Ämnen i artikeln:

OmnicomIPGLågkonjunkturWPP

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.