Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Vart åttonde bidrag är svenskt

Publicerad: 11 november 2008, 08:47

I december är det dags för den första festivalen i samband med reklamtävlingen Eurobest. Tävlingen har lockat många svenska byråer. Av de 5 895 anmälda bidragen kommer hela 727 från Sverige.


Eurobest-festival äger rum i Stockholm i början av december.

Totalt är 5 895 bidrag inskickade. Det är en ökning med 11 procent jämfört med 2007.

Flest bidrag har skickats in i printkategorin (1677 stycken). Filmklassen krymper något medan interactive, media och sales promotion har betydligt fler bidrag i år. Den nya kategorin design har lockat 319 bidrag, varav svenska byråer för mer än var fjärde.

Flest bidrag har tyska byråer skickat in (1359 stycken), men Sverige är god tvåa med 727 bidrag från 76 byråer. De svenska byråernas bidrag fördelar sig så här:

Print: 154
Outdoor: 160
TV: 117
Radio: 15
Interactive: 90
Direct: 39
Integrated: 14
Media: 48
Promo: 18
Design 72

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.