Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Varumärken förbättrar inte livskvalitén

Publicerad: 10 november 2011, 08:37

När förbättrade ditt varumärke livskvalitén för någon senast? Enligt internationell undersökning av Havas Media måste varumärken förändra sitt arbetssätt och förbättra människors liv.


5 procent av varumärken i England har haft en positiv inverkan. Det framgår av en specialstudie i England från franska koncernen Hava Medias Meaningful Brands-studie.

2700 engelsmän fick uppge vilka varumärken som haft positiv betydelse för deras hälsa, välbefinnande, lycka och relationer. Flest nämnde Marks & Spencer.

Men generellt uppfattas inte varumärken som meningsfulla. Hava Medias engelske ordförande lord Alan Watson är bekymrad.

– Traditionell marknadsföring har fokuserat på att sälja produkter till konsumenter genom berättelser och löften. Men om britter bara känner att 5 procent av varumärken kan förbättra deras livskvalitet måste vi förändra vår syn på marknadsföring, säger han. 

– Det här är ett uppvaknande för branschen och början på en nödvändig förändring.

En förklaring till Marks & Spencers topplacering är initiativet Plan A  som jobbar med etisk och hållbar handel plus samarbete med välgörenhetsorganisationen Oxfam.

Varumärken som britterna anser meningsfulla
•       Marks & Spencer
•       Sainsbury's
•       Unilever
•       Tesco
•       Walmart (Asda)
•       Mars
•       Danone
•       O2
•       Starbucks
•       Wrigley

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.