Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag20.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

”Varumärken måste lägga beslag på känslorna”

Publicerad: 5 Februari 2016, 11:47

Fredrik Blomberg är creative director på Doe Blomberg Gottberg.

Foto: Jacob Hallsten.

Ordet "reklam" har fått en allt mer negativ klang de senaste åren. Att skrika ut budskap till den ointresserade massan fungerar inte längre. För att lyckas måste du tilltala människors känslor, skriver Fredrik Blomberg, cd på Doe Blomberg Gottberg.


Ämnen i artikeln:

ReklambranschenDoe Blomberg GottbergFredrik Blomberg

Likt många andra får jag ibland frågan: "Vad jobbar du med?" Svaret blir reflexmässigt – "jag jobbar med reklam". Jag har märkt att mitt svar ofta skapar en dubbeltydig okommenterad inställning hos mottagaren. Ofta ångrar jag mig i samma stund som jag yppar min profession. Och sen börjar jag fundera. Vad är det egentligen jag håller på med? Vad är det vi gör om dagarna? Vad är reklam?

Ordet "reklambyrå" har de senaste åren gjort en ganska dålig resa. Fått en ny, mer negativ klang. Detsamma gäller "reklam". Det är något som människor i regel inte vill ta del av. Den absoluta merparten av all reklam som vi möts av vill vi människor inte umgås med. Reklam är något som konsumenten till och med betalar pengar för att slippa. Reklam är något som får mina barn att skrika "Neeeej!" när den raserar deras euforiska tillstånd framför Svampbob Fyrkant. Reklam härrör från de två latinska orden "re", som betyder 'på nytt' och "clamare", som betyder ''ropa högt'. Ordet reklam betyder alltså att ropa högt, gång på gång.

Jag vill inte vara den som hjälper mina kunder att om och om igen gasta högt. Jag vill inte jobba med reklam på det sättet som mina barn ser på saken. Jag ser inte min arbetsplats som en reklambyrå längre. Inte heller mina medarbetare vill vara "reklamare" i den bemärkelsen.

Vi (och många av branschkollegor till oss) vill skapa innehåll som människor aktivt vill ta del av. Vi vill skapa berättelser som får människor att ropa "Ja!" när vi tar deras tid i anspråk. Ibland går det bra för oss, ibland går det mindre bra. Men vi blir successivt bättre på att förstå vad konsumenten vill ha, vad folk vill ta del av. Vad folk gillar. Vi i branschen blir mer och mer ödmjuka inför faktumet att vi alltid måste ge konsumenten något. Att vi måste beröra. Reklam som inte berör emotionellt ger ingen ROI.

På Fiskargatan sliter vi vårt hår i jakten på att försöka förstå emotioner bättre. Hur bygger vi emotionella strategier? Hur mäter vi emotioner? I vår strävan att försöka positionera varumärken emotionellt istället för rationellt har vi varit tvungna att söka oss utanför Sveriges gränser för att hitta en tracking-byrå som kan hjälpa oss att mäta emotioner på ett djupare plan. Traditionella researchbyråer mäter helst kommunikation utifrån rationella argument, avsändar-id och budskapsförståelse. Sällan eller aldrig utifrån känslor.

Jag ska inte gå in för djupt i detta, men vi människor är förmögna att känna sju sorters känslor. En av dessa är glädje. Glädje kan människan i sin tur uppleva i tolv olika former. Det intressanta är att samtliga dessa glädjekänslor är direkt affärsdrivande!

De varumärken som i framtiden vågar lägga beslag på en känsla och i sin kommunikation alltid säkerställa att konsumenten vid varje möte med varumärket upplever den känslan, kommer att ha en helt unik relation till sina kunder. Att i briefen definiera vilken känsla man vill få konsumenten att uppleva istället för att blint stirra på vilket budskap vi ska förmedla, och verkligen ta denna uppgift på allvar, kommer att resultera i kommunikation som människor vill ta del av. Detta kommer i sin tur göra att konsumenten vill umgås med varumärket, och stolt dela med sig av varumärket till andra. Big return on investment.

Att få jobba med marknadschefer som utvärderar sin reklambyrås jobb utifrån frågor som "Kommer människor att bry sig?", "Kommer människor vilja ta del av detta?" och "Vad kommer människor att känna?" ger mig och mina medarbetare nästintill outtömlig energi. Dessa marknadschefer jobbar i mina ögon inte med reklam i den latinska betydelsen. Istället för att bara gapa så högt som möjligt ger dem konsumenten ett sant mervärde. De förstår att de lånar konsumentens uppmärksamhet en kort, kort stund. De här marknadscheferna och deras varumärken kommer ofta att vinna slaget mot det frenetiska klickandet på "Skip ad".

Så låt oss nu göra det, på riktigt. Vi lägger ner det här med reklam. För egen del tycker jag nog att jag snarare jobbar på en emotionsbyrå. Som ibland misslyckas och råkar göra reklam.

Fredrik Blomberg
Creative Director och grundare av Doe Blomberg Gottberg. Aktuell som juryledamot för Guldägget 2016 i kategorierna Innovation och Onlinefilm.

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.