Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Varumärken ny arena för skojare

Publicerad: 17 december 2008, 12:57

Annonsskojarna har ändrat strategi under det senaste året. Registrering av närliggande domännamn och intrång i varumärken är de nya svindlarmetoderna, enligt Dick Malmlund, säkerhetsansvarig på Svensk Handel.


truefalse

Dick Malmlund.

– Kopieringen av loggor som används på fakturor har ökat med runt femtio procent, säger han.

För några år sedan flyttade många annonsskojare ut verksamheten till andra nordiska länder, och använde sig av nätet som bas för katalogskojeriet.

Men den verksamheten har minskat i omfattning.

– Jag har fått ett tjugotal sådana anmälningar i år. Främst Norge och Finland har drabbats. Men det brukar vara väldigt höga belopp som det handlar om: 60 000–70 000 kronor.

Enligt Dick Malmlund är det samma skojare som ligger bakom den nya formen av fakturabedrägerier med loggorna.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.