Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Varumärkena det snackades mest om under Super Bowl

Publicerad: 7 Februari 2017, 10:16

Tack vare ett starkt politiskt budskap i sin reklamfilm lyckades en annonsör skapa extra mycket buzz i sociala medier.


Ämnen i artikeln:

ReklambyråerReklambranschenSuper Bowl 2017Reklamfilm

Genom sociala medier-verktyget Brandwatch har Campaign samlat data från 40 varimärken under Super Bowl-sändningen mellan 18.30 och 22.35 lokal tid.

Tillsammans genererade varumärkena 630,000 omnämningar på Facebook, Instagram och Twitter. Nästan exakt två tredjedelar berörede dessa fem varumärken:


84 Lumber Company blev mest omtalat med  99,000 tack vare sin politiska film med en mor och dotter på flykt från Mexiko till USA. Fox gav företaget kalla handen när de ville sända en spot på en och en halv minut för att den var "för politisk". I stället valde annonsören att dela upp filmen i tre delar.


T-Mobile köpte hela tre minuter under Super Bowl och kom upp i 90,000 omnämningar. Efter matchen framhävdes filmen med Justin Bieber som den sämsta av många amerikanska branschtidningar,


Audis feministiska film fick  85,000 omnämningar.

Mr Cleans humoristiska film nådde  80,000 kommentarer.  


Och Budweiser, som kanske hade den mest omtalade reklamfilmen inför Super Bowl fick  63,000 omnämnanden under själva matchen.

The 84 Lumbers reklamfilm var framtagen av Pittsburgh-byrån  Brunner och tittarna uppmanades att gå in på Journey84.com för att se hela filmen, med innehåll som var "för kontroversiellt för tv", enligt hemsidan.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.