Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag09.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Varumärkena hyllar Kobe Bryant efter basketstjärnans död

Publicerad: 27 Januari 2020, 09:12

Las Vegas skjuter upp kampanjlansering efter Kobe Bryants död

Las Vegas turistorganisation ställer in firandet av stadens nya slogan efter den förre basketstjärnan Kobe Bryants tragiska död i en helikopterkrasch under söndagen.


Efter den tragiska olyckan där Kobe Bryant och hans dotter omkom i en helikopterkrasch gick Las Vegas besöksorganisation (LVCVA) ut med meddelandet att de kommer att skjuta upp alla aktiviteter kopplade till lanseringen av sin reklamkampanj.

Den 60 sekunder långa reklamfilmen kunde inte tas bort från pauserna under Grammy-Awards. I samband med kampanjen lanserade Las Vegas en ny slogan, ”What happens here, only happens here”.

Organisationens vd Steven Hill säger i pressmeddelandet att tankarna finns hos basketspelarens familj och anhöriga.

Kobe Bryant är en av basketens stora spelare. När han avslutade karriären 2016, efter 20 år i LA Lakers, hade han vunnit NBA vid fem tillfällen och spelade i All-Star Matchen under 18 av de 20 säsongerna.

I samband med hans oväntade död är det flera av hans tidigare sponsorer som gått ut med sina hyllningar.

”Han var en av de stora idrottsmännen i sin generation och hade en omätbar påverkan på idrottsvärlden och basketsfären . Han var en älskad medlem av Nike-familjen. Vi kommer sakna honom enormt. Mamba forever”, skriver Nike.

Kobe Bryant samarbetade ofta med Wieden & Kennedy copywriter Brian Ford framförallt i jobben för Nike.

”Att vara kreativ är vad jag gör”, sade basketikonen i en intervju med AdAge 2017.

Tack vare lukrativa reklamkontrakt med Nike, som knöt till sig Kobe Bryant tidigt i hans karriär (de betalade 8 miljoner till Adidas i början av 2000-talet för att köpa ut konkurrenten som skosponsor), är han den basketspelare som har dragit in näst mest pengar i historien. 2001 skrev han ett kontrakt med McDonald's värt 10 miljoner dollar. Två år senare knöt Nike till sig honom för ytterligare fyra år till en kostnad på 40 miljoner dollar. Sammanlagt beräknas Kobe Bryant ha dragit in omkring 350 miljoner dollar, drygt 3,3 miljarder kronor, under karriären.

Kobe Bryant är på många sätt en föregångare när det kommer till att bygga varumärken inom basketen, inte minst har han hjälpt till att bygga sporten på den kinesiska marknaden där han länge var Kinas populäraste idrottsman från utlandet.

Kobe Bryant har också investerat i flera företag, bland annat sex miljoner dollar i drycken BodyArmor, som i dag värderas till 200 miljoner dollar efter en betydande investering av Coca- Cola.

I många av kampanjerna för Nike de senaste tio åren var basketstjärnan själv med i den kreativa processen.



Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.