Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Varumärkena som lyckas rida på kvinnodagen – och banal "feminism"

Publicerad: 8 Mars 2019, 08:32

Resumé rankar de mer – och mindre – lyckade varumärkesaktiveringarna på Internationella kvinnodagen.


Ämnen i artikeln:

Internationella KvinnodagenReklam

Varje år den 8:e mars ser annonsörerna chansen att vinna gillande genom att visa hur just deras varumärke tar ställning för kvinnors rättigheter, med blandat resultat. Resumé rankar de lyckade – och lite mer platta – aktiveringarna på Internationella kvinnodagen uppifrån och ned.

Mercedes-Benz lyfter okända historien om grundarens fru

I en global kampanj väljer Mercedes-Benz att berätta om vikten av kvinnlig representation och vikten av förebilder. Kampanjen handlar om Bertha Benz, fru till bilvarumärkets grundare Carl Benz, som tillsammans med sina två söner åker till ett apotek för att få tag på "lättbensin". Invånarna i byn där apoteket ligger reagerar med skepcism på Bertha och hennes skrangliga bil, men en flicka ser Bertha Benz som en förebild som struntar i vad invånarna tycker om henne.

Diageo lyfter brist på jämställdhet i reklam

Brittiska dryckeskoncernen Diageo passar på att lyfta bristen på jämställdhet inom reklam inför Internationella kvinnodagen. I en kort film diskuteras hur marknadsföring bidrar till att forma samtiden samt strategier och samarbeten för att gynna ett mer progressivt sätt att porträttera kvinnor och män i reklam. Den fokuserar även på vikten av mångfald inom själva reklambranschen, och lyfter fram organisationer som jobbar med att hantera avsaknaden av jämställdhet bakom kameran och på byråer.

Coco de Mer lyfter kvinnlig könsstympning

Underklädesvarumärket Coco de Mer är kända för att skapa provokativ reklam. På Internationella kvinnodagen applicerar de sitt liberala bildspråk på ämnet kvinnlig könsstympning. Genom ett samarbete med organisationen Desert Flower Foundation har man skapat en film som lyfter fram fakta kring kvinnlig könsstympning på ett globalt plan.

B-reel vill visa på konsekvenserna av mansplaining

B-Reel släpper en kort film som skämtar om fenomenet "mansplaining" för att belysa hur irriterande det är för den som utsätts. Enligt reklambyrån insåg man dock under arbetet med filmen att implikationerna av mansplaining i verkligheten är riktigt allvarliga och påverkar kvinnors hela tillvaro.

Gina Tricot firar med gala

För andra året i rad arrangerar Gina Tricot välgörenhetsgalan Power Girl Awards till förmån för UN Women Sverige. Galan beskrivs som en inspirationsfylld helkväll med “massor av pepp och wow-faktor, hyllningar, stjärnartister, överraskningar och girl power”. Dessutom delas fyra priser ut till kvinnliga profiler och förebilder. Leder galan gör Parisa Amiri och Clara Henry.

& Other Stories släpper dansanta kortdokumentärer

För att fira Internationella kvinnodagen lanserar & Other Stories en serie dokumentärfilmer tillsammans med L.A Municipal Dance Squad, som är kända för sitt kraftfulla och okonventionella sätt att engagera kvinnor i dans. I dokumentärfilmerna får man följa dansgruppen då de på den berömda nattklubben Bahia i Los Angeles skapar en plats fri från fördomar där kvinnor kan uttrycka sig i dans och släppa loss. Genom hashtagen #danicingstories uppmuntra & Other Stories kvinnor att dela sina berättelser genom dans.

Lexbase gör det möjligt för kvinnor att kolla dejterns kriminella register

I samband med den internationella kvinnodagen erbjuder webbtjänsten Lexbase gratis medlemskap till alla kvinnor. Kampanjen "Vem dejtar du?" grundar sig i att allt fler kvinnor på sociala medier frågar varandra om inlogg till Lexbase i syfte att kolla deras dejters kriminella register. Rabattkoden hittar man i Facebookgruppen ”Vem dejtar du” som startat i samarbete med Lexbase.

Sodastream lanserar “she-bottle”

För att fira internationella kvinnodagen lanserar Sodastream en begränsad utgåva av varumärkets återanvändbara kolsyreflaska. Flaskan “She” är inslagen i en obruten förpackning som “öppnar sig som en blomma”. Enligt Sodastream har flaskan skapats för att hylla kvinnor som har bidragit till förändring, och det går att tävla om en flaska genom att på Instagram dela en berättelse om en kvinna som inspirerar.

Mr Voon vill “hedra” kvinnor genom att byta namn

Den asiatiska restaurangen Mr Voon som är belägen vid Humlegården i Stockholm firar Internationella kvinnodagen genom att byta namn under en vecka – till Mrs Voon. Genom det tillfälliga namnbytet vill man uppmärksamma ojämställdhet, kvinnors rätt och situation världen över.

Havas firar med mimosa-brunch

Byrån Havas Chicago firar inte Internationella kvinnodagen genom att jobba för mer jämlika löner. Istället hyllar man sina kvinnliga medarbetare genom en mimosa-brunch, eftersom mimosa-blommor, enligt en talesperson från Havas, "symboliserar kvinnlig styrka och självständighet".

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.