Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Varumärkena som presterar bäst på Instagram

Publicerad: 2 augusti 2016, 09:21

Skistar, Bregott och Haribo.

Foto: Instagram

Bregott och Skistar är exempel på varumärken som lyckats på Instagram. Råd till de som inte gör det: undvik säljbudskap och kollage.


Ämnen i artikeln:

InstagramSociala medier

Optimeringsföretaget Zalster listar varje månad vilka svenska varumärken som lyckas nå bäst engagemang på Instagram.

I juli månad har man mätt 383 stycken. Rapporten grundar sig på antal följare, samt engagemangsgrad, uträknad genom att dela antalet snitt-likes per post, på antalet följare.

För fjärde månaden i rad har NextJet lyckats få högst engagemangsgrad (80), följt av Statens Fastighetsverk (58) och OLW (57).

Bland Instagram-jättarna – de som har över 10 000 följare – är det Bregottfabriken som lyckas bäst (56). Bregott följs av Skistar (44) och Haribo (42).

Sämst engagemang på sina Instagramkonton har Babyland (6), Lager157 Kids (5) och Lekmer (5). Det ses alltså en tydlig röd tråd mellan barnartiklar och lågt engagemang.

Ikea är det varumärke som växer mest på Instagram. Under juli har de växt med över 6000 följare till 182 000. Ikea lyckas nå engagemangsgrad 11.

Zalster pekar på flera orsaker till dåligt engagemang på Instagram. Slutsater dras bland annat:

- Undvik säljbudskap
- Undvik kollage
- Ha inte med logotypen (om den inte är på ett fysiskt objekt)

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt (föräldraledig)

julia.lundin@resume.se

Ämnen i artikeln:

InstagramSociala medier

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.