Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag26.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Varumärkesbråk i smörhyllan

Publicerad: 17 Augusti 2009, 10:12

Organisationen Svensk Mjölk ligger bakom ”Svenskt Smör”. Nu drar man konkurrenten Lindahls inför marknadsdomstolen och kräver stopp för förpackningarna.


Ämnen i artikeln:

Svensk MjölkLindahls Mejeri

Svensk Mjölks förpackning till vänster. Lindahls till höger.

Svensk Mjölk äger rättigheterna till kännetecknet ”Svenskt Smör”, skriver de i stämningsansökan som lämnats in till marknadsdomstolen. Det licensieras sedan ut till bland annat Arla och Milko. Och det är ett varumärke som man investerat mycket pengar i. Minst 250 miljoner kronor räknar Svensk Mjölk att marknadsföringen gått på.

Nu tycker Svensk Mjölk att den förpackning som Lindahl använder för sitt smör är för lik ”Svenskt Smör”. De kräver därför att Marknadsdomstolen ska förbjuda företaget att marknadsföra förpackningen. Förbudet ska kopplas till ett vite som dock inte preciserats.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.