Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Varumärkeskris för McDonalds – men inte i Sverige

Publicerad: 23 Februari 2012, 08:30

Foto: Colourbox.

Samtidigt som McDonald's försäljning rusar, rasar varumärket i USA, rapporterar amerikanska Avertising Age. Men, problemet rör inte den svenska marknaden, menar Frida Berg, presschef på McDonalds i Sverige.


Ämnen i artikeln:

Frida Berg

Globalt har McDonald's försäljning gått bra, där försäljningen i jämförbara enheter steg med nära sex procent under 2011 jämfört med föregående år.

Men trots den goda försäljningen, eller kanske därför, försämras konsumenternas uppfattning om varumärket.  Människor med god insyn i McDonalds uppger att de egna varumärkesmätningarna visar att rankningarna av kvalitetsuppfattning när varumärket jämförs med konkurrenternas är mycket sämre, skriver AdAge.

Men, i Sverige visar McDonald's egna mätningar en uppåtgående trend, menar Frida Berg, presschef.
– I Sverige ser vi en positiv trend i våra förtroendemätningar. Vi vet dessutom att den yttersta förtroendeindikatorn är att gästerna väljer att besöka oss gång på gång, och under flera år har vi slagit historiska rekord i antal besök i Sverige, trots att vi redan sedan många år är Europas mest McDonald's-täta land – både i antal restauranger och i besök per capita, skriver hon i ett mail till Resume.se.

Hur arbetar ni för att förbättra er image i Sverige?  
– Det finns ingen enskild silver bullet, utan det handlar om hela vår affärsplan. Genom ständigt fokus på våra gäster och att ge dem bästa service, total transparens kring vår mat och dess innehåll och ombyggda och moderniserade restauranger, bygger vi relationer med våra gäster så att de fortsätter att komma tillbaka till oss gång på gång.

Hur McDonald's i Sverige står sig till sina konkurrenter vill man inte gå in på.

Hur ser det ut kring era reklambyrå och pr byråsamarbeten, är detta något ni ser över?  
– Vi har ett gott samarbete med våra partners, som vi är nöjda med, säger Frida Berg.

Tero Marjamäki

Ämnen i artikeln:

Frida Berg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.