Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag01.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Varumärkestvisten – en mångmiljonsmäll för Nestlé

Publicerad: 19 Maj 2017, 11:00

Efter en fyra år lång strid kring varumärket Felix går patent- och marknadsdomstolen på Orkla Foods linje. För Nestle innebär varumärkesintrånget kostader på minst elva miljoner kronor.


Ämnen i artikeln:

VarumärkesbyråerReklambranschenVarumärkenOrklaNestlé

650.000 kronor i skadestånd och 10,8 miljoner i rättegångskostnader. Det blir notan för branschjätten Nestlé i Patent- och marknadsdomstolen, som dömer till konkurrenten Orklas fördel i den segdragna intrångstvisten om varumärket Felix för där Nestlé har använt namnet för ett kattmatsvarumärke.


Konsekvensen av domen blir att Nestlé måste rensa bort alla kattmatsförpackningar med Felix-kännetecken från butikshyllorna.

Om försäljningen av kattmat under varumärket Felix inte upphör väntar ytterligare två miljoner i vite för Nestlé , enligt domstolens beslut.

Tvisten om varumärkestvång mellan livmedelsgiganterna i branschen började redan 2013, då Orkla väckte talan mot konkurrenten, och har rasat i flera parallella mål. Orkla har i det nu aktuella målet tagit fasta på att Felix är bolagets "i särklass viktigaste varumärke" medan Nestlé har bestridit alla yrkanden.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.