Reklam
Varumärket ger bort reklamtid – inför Greta Thunbergs klimatstrejk
Publicerad: 28 augusti 2019, 07:25
Foto: Wikimedia commons
Unilevers rengöringsmärke Seventh Generation kommer att donera tv-reklam till ett sjusiffrigt värde till organisationen 350.orgin inför Climate Week då Greta Thunberg leder en världomspännande klimatstrejk.
Under perioden mellan 16-20 september kommer hela Seventh Generation's reklamutrymme i amerikansk tv att doneras till 350.org, en miljöorganisation som jobbar för fossilfri energiproduktion. Det skriver The Drum.
Bakom filmerna ligger den hållbarhetsnischade kommunikationsbyrån Futerra och kampanjen kommer att sändas under fem dagar inför Climate Week i New York.
Under samma period kommer Unilever att stoppa all marknadsföring i sociala- och digitala medier för Seventh Generation. I stället kommer plattformarna att användas för att lyfta fram "unga ledare inom klimatrörelsen".
Att utrymmet ges bort under dagarna innan Climate Week (som sker under FN:s paraply) beror på att den svenska klimataktivisten Greta Thunbergs globala strejk förväntas få "miljontals medborgare" att lämna sina arbetsplatser till förmån för en global protest mot klimatkrisen.
350.org uppmanar också andra varumärken att följa Seventh Gerenation's exempel.