Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Varumärket sänktes av rasism – visar mångfald i ny kampanj

Publicerad: 19 September 2018, 12:31

En skandal kring pizzakedjan Papa John's Pizza briserade i somras efter att grundarens rasistiska uttalande fångades på band. I den nya kampanjen väljer varumärket att visa upp mångfalden inom företaget.


Ämnen i artikeln:

ReklamRasismReklamfilm

I kampanjen som lanserades i går vill pizzavarumärket ge plats åt anställda, cheferna och franchisetagarnas röster. Den 60 sekunder långa reklamfilmen visar också upp mångfald av bakgrunder som ryms inom företaget – och det lär behövas.

Grundaren John Schnatter använde n-ordet i ett telefonssamtal som ska vara inspelat under en medieträningssession i maj. Bandet läckte ut några veckor senare, grundaren erkände till Forbes och lämnade som styrelseordförande.

Den nya kampanjen "Voices of Papa John's" är framtagen av Endeavor Global Marketing. En byrå som Papa John's  tog in tidigare i år efter att Laundry Service, byrån som var i andra änden av luren under medieträningsövningen, blev av med kontot.

Försäljningen har gått ned sedan skandalen och ledningen har varit oroliga för Papa John's finansiella stabilitet, rapporterar AdAge. Det är i det här läget kedjan kommer med ett nytt budskap.

"Du har hört Papa John's tala med en röst väldigt länge", säger exempelvis en franchisetagare i reklamfilmenoch refererar tydligt till grundaren som talesperson.  

I linje med den nya reklamkampanjen kommer Papa John's framöver att använda medarbetarna kontinuerligt i marknadsföringen framöver. Nystarten innehåller 24 människor med olika bakgrund och etnicitet som jobbar för kedjan i olika delar av USA och världen.

Även Papa John's logotyp i slutet av filmen har genomgått en förändring där ordet "Papa" kommer med namnet på många av de personer som medverkar i reklamfilmen.


Ämnen i artikeln:

ReklamRasismReklamfilm

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.