Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag06.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Varumärket som vill locka hem rumänerna

Publicerad: 28 April 2015, 12:27

Bild ur kampanjerna.

Uppemot fyra miljoner rumäner har lämnat landet för att arbeta i andra EU-länder. Det vill chokladvarumärket Rom ändra på.


Ämnen i artikeln:

McCann

Enligt en rapport från EU-kommissionen toppar Rumänien listan över länderna med högst andel av befolkningen som jobbar utomlands. Det rör sig om cirka 4 miljoner av totalt 18 miljoner rumäner som har lämnat landet, och en stor förklaring är arbetslöshet.

Nu ger sig det lokala chokladvarumärket Rom i kast med att vända trenden. Genom en kampanj i andra EU-länder försöker de locka tillbaka de utflyttade medborgarna. Genom en kampanjsajt kan rumäner skapa videos till sina anhöriga som har lämnat, och dessa erbjuds i sin tur kontakt med rekryteringsspecialister för att kunna få ett nytt jobb på hemmaplan.

Byrån som ligger bakom initiativet är McCann i Bukarest.
– Vi har blivit hånade i media över hela Europa. I Storbritannien är vi föremål för en hel tv-show - "Romanians are coming!" i Channel 4, och vi har "exporterat" kvalificerad arbetskraft, specialister och talangfulla studenter till universiteten. Vi måste göra något för att förändra det här, säger Sebastian Olar, kreativ chef på byrån, i en kommentar.

Rom och McCann Bukarest har tidigare belönats med flera priser i Cannes Lions för sina tidigare kampanjer.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

McCann

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.