Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 27 juli 2016, 07:14
Stonyfield har hittat ett sätt att nå Pokémon Go-spelarna.
I dagsläget tillåts inte annonsering i Pokémon Go-appen. Men yoghurtvarumärket Stonyfield har hittat en väg runt det – genom att inrikta sig på 10 000 Pokéstops.
Det är bara några veckor sedan Pokémon Go lanserades och företag försöker ännu klura ut hur de ska ta tillvara på fenomenet. Flera varumärken har ordnat så kallade meetups, med gratis wifi och laddning, andra sätter ut skyltar.
Yoghurtvarumärket Stonyfield har tagit det hela längre. De har inriktat sig på 10 000 Pokéstops – landmärket där spelare kan samla Pokémon – och samlat data från populära appar som ofta används i kombination med Pokémon Go, bland annat meddelande och väderappar. Detta för att kunna rikta annonserna i dessa appar, skriver Adweek idag.
När en spelare är vid ett Pokéstop så kommer denne att öppna till exempel meddelande- eller väderappar medan den väntar på att Pokémon ska dyka upp. När dessa appar används så kan personen komma att få en annons från Stonyfield som säger ”Time to catch a Stonyfield”. Varje länkas till Stonyfield webbsida som visar var närmaste affär finns där du kan köpa yoghurt.
Liz Dube är digital marknadschef på Stonyfield, och säger att de tillsammans med inhousebyrån, satte kampanjen på 48 timmar.
– Det blev klart för oss att Pokémon Go inte skulle stödja annonser från start, så om vi skulle bygga något för att dra nytta av drivkraften, så behövdes det handla om att nå människorna som är ute och spelar. Det här är realtidsmarknadsföring på en extremt personlig nivå, säger hon.
Företaget har teamat upp med teknologiföretaget Aki som hjälp till att samla data och sätta pluginet. Aki kommer även att samla data om när och var personer spelar Pokémon Go mest, vilket kan vara användbart i framtida kampanjer. Pokémon Go-kampanjen pågår i fyra veckor.