Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag25.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Vasakronans varumärke starkast

Publicerad: 3 Juli 2008, 09:40

AP Fastigheter köper – och byter namn till – Vasakronan. Priset: 41,1 miljarder kronor. – Vasakronan är ett av Sveriges mest välkända varumärken, säger Peter Östman, kommunikationschef på AP Fastigheter.


AP Fastigheter köper Vasakronan. Men Vasakronan behöver inte byta namn, i stället byter AP Fastigheter namn till Vasakronan.

I dag offentliggordes AP Fastigheters köp av Vasakronan. Priset är 41,1 miljarder kronor och affären gör att AP Fastigheter, som ägs av AP-fonderna, byter namn till just Vasakronan.

Skälet är att varumärket Vasakronan är så välkänt, enligt kommunikationschefen Peter Östman. Tidigare i år vann Vasakronan  Stora Informationspriset för sitt mångåriga och öppna arbete med sitt varumärke.

– Vasakronan ett väl investerat varumärke och att vi gör det här namnbytet är ett bra val ur flera aspekter, säger Peter Östman.

Vad som händer med kommunikationsfrågorna, medieinvesteringarna, reklambyråsamarbeten och liknande återstår att se.

– Det är för tidigt att säga. AP Fastigheter och Vasakronan har haft helt olika strategier, nu får vi tillfälle att tänka igenom det, säger Peter Östman innan han skyndar in till en presskonferens.

Affären ska genomlysas av Konkurrensverket och tillträde beräknas ske den 1 september.

Vasakronan samarbetar med reklambyrån SWE, Schumacher, Wessman & Enander, sedan 1997.

Vasakronans medieinvesteringar låg på 21 miljoner kronor brutto i fjol.

Företaget lägger varje år cirka 15 miljoner kronor på reklamkampanjer. Hela informationsbudgeten ligger på 25 miljoner.

– Varumärkesarbete är mycket kosmetik. Det är mycket runt omkring som också spelar in. Men vi har lyckats. Successivt har vi fått en bra uppgång på varumärket och vi står idag för något positivt. Vid image mätningar ligger vi idag i toppen av vår bransch, sa Vasakronans vd Håkan Bryngelson till Resume.se i mars, i samband med att Vasakronan vann Stora Informationspriset.

Då berättade Bryngelson även att Vasakronan lägger varje år cirka 15 miljoner kronor på reklamkampanjer. Hela informationsbudgeten ligger på 25 miljoner.

Resume.se har sökt SWE:s vd Ulf Enander, som inte gått att nå för en kommentar.

Vasakronans biträdande informationschef Eva Kasberg:

– För oss är det "business as usual". Sedan får vi se när affären formellt blir avslutad vad som händer.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.