Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Västerås stift annonserar på ungdomssajt

Publicerad: 26 maj 2008, 12:02

Västerås stift har dragit igång en kampanj på sajten Bilddagboken för att få fler ungdomar intresserade av konfirmation. – Det har visat sig att den gemensamma nämnaren för alla som konfirmerats är att konfirmationen inte alls var som de trodde. Detta valde vi att spinna vidare på, säger Susanna Thimmig, projektledare på Dist Kommunikation.


Bakom kampanjen står 97 församlingar som tillsammans nu satsar på att göra en övergripande enhetlig kommunikation för att nå ut till ungdomar i åldern 13-15 år.

Kampanjen, som är framtagen av Dist Kommunikation, kommer att synas som annonser, dr, affischer, på t-shirtar som delats ut till utvalda ungdomar, banners samt i diskussionsforum på Bilddagboken.

Målet är att med hjälp av de olika enheterna skapa en kampanj som växer genom att ungdomarna berättar om den för varandra.
– Vi måste, precis som alla andra, marknadsföra oss och i det här fallet vill vi rätta till missförståndet att det är tråkigt att gå och konfirmera sig. Vi vet att det finns ett enormt intresse för de stora livsfrågorna och resultatet vi har sett hittills är fantastiskt, säger Åke Paulsson, Västerås Stift, i en kommentar.

Kampanjen startade vecka 21 och kommer att pågå i tre veckor. Sedan återkommer den sex veckor i början av hösten.

– Kampanjens form valdes för att visa att det inte endast är troende ungdomar som konfirmerar sig idag och att undervisningens fokus är dialog mellan ungdomarna och prästen. Vi har valt att gå online på Bilddagboken som startade i Västerås och därför är mycket stark i den regionen. I Bilddagboken ställs olika frågor som medlemmarna kan gå in och besvara direkt i bannern. Alla svar visas i bannern vart efter de skickas in och det blir en spännande chat som alla kan följa. Exempel på frågor från kampanjen är “kan man vara vänner och ändå bråka?”, “hur vet man att man är kär?” och “är det alltid fel att döda?”, säger Susanna Thimmig.

Enligt en undersökning som Svenska Kyrkan gjorde för två år sedan har antalet 15-åringar som konfirmerar sig sjunkit kraftigt, från 81 procent 1970 till 35 procent 2005.

Västerås Stift

Ansvarig Kund: Eva Dellemyr-Larssen, Svenska kyrkan Västerås Stift
Byrå: Dist
Arbetsgrupp: Susanna Thimmig projektledare, Niklas Berg cd, Tor Rauden och Einar Andersson ad, Totte Stub copy
Fotograf: Emilie Björck

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.