Reklam
Västtrafik driver med biltillverkarnas klyschor
Publicerad: 28 mars 2017, 07:18
Bilmärkena tävlar i vem som är mest framtidsinriktad. Västtrafik hävdar istället att det är bussen som är framtiden.
FT
Fredrik Thambert
Västtrafiks nya kampanj, signerad Forsman & Bodenfors, är en tydlig blinkning till bilbranschens sätt att prata nya modeller. I kampanjfilmen har man lånat manéret för modellanseringar med snabba klipp och dramatisk musik. Men i slutet avslöjas en helt vanlig buss och ett erbjudande för bilister att testa gratis i två veckor.
– Vi välkomnar naturligtvis säkrare och mer miljövänliga bilar. Men fler människor i egen bil – oavsett om bilen är självkörande eller ej – tillhör inte framtiden. Att slippa köra själv i delade fordon, däremot, gör det definitivt. Något våra kunder gjort i över hundra år. Nu tar vi klivet in i framtiden med fokus på att utveckla nya smarta och hållbara sätt att resa som förenklar vardagen, säger Lars Backström, vd på Västtrafik, i en kommentar.
Som ett led i kampanjen får drygt 120 000 bilister i Göteborg med kranskommuner ett erbjudande i brevlådan med chans att provåka gratis med Västtrafik under två veckor. Den kommer också att synas på bio, Facebook, Instagram, i dagspress och i Västtrafiks egna kanaler.