Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Västtrafik ska få bilisten att ta bussen – med hjälp av 30 000 leksaksbilar

Publicerad: 23 September 2019, 09:19

I höstkampanjen delar Västtrafik ut över 30.000 provåkarkort för att fler ska låta bilden stå var i garaget. Leksaksbilar ska visa hur stor påverkan initiativet har.


Ämnen i artikeln:

ReklamVästtrafikForsman & Bodenfors

I ett nytt ustpel vädjar Västtrafiks till 30.000 bilister om hjälp för att minska trängsel och koldioxidutsläpp. Forsman & Bodenfors har tagit fram en häpnadsväckande uppställning av leksaksbilar för att visa vilken skillnad det gör om människor väljer kollektivtrafiken istället för bilen.

– Vi ser det som en del av vårt samhällsansvar att få fler att ställa bilen. Det gör stor skillnad om många människor reser tillsammans – för både framkomligheten och miljön. Men stora siffror är svåra att ta in, så vi gör den här installationen för att visualisera hur mycket 30.000 bilar faktiskt är, säger Lars Backström, vd på Västtrafik i en kommentar.

30.000 bilister kommer få provåkarkort som ger gratis resor genom kollektivtrafiken under två veckors tid. Om dessa bilister ställer om till buss dessa motsvaras det av samtliga bilar i Skövde, en ringlande trafikkö hela vägen från Göteborg till Lidköping och ett minskat koldioxidutsläpp med 2.500 ton.

Den 14,5 meter långa och 4,3 meter breda installationen tog över ett dygn att färdigställa. Leksaksbilarna hyrdes in och lämnades tillbaka till leverantören efter projektet.

Arbetsgrupp:

Projektledare: Greger Andersson

Produktionsledare: Helen Johansson

Art Director: Lars Jansson

Copywriter: Pontus Caresten

Formgivare/Designer: Christoffer Persson

PR: Robert Johnsson

Byråproducent: Åsa Hammar

Beställare Västtrafik: Joakim Gustafsson.

Produktionsbolag: Camp David

Director: Oskar Wrangö

Editor: Fredrik Åkerström

Grade: Edward Negussie

Ljud: Fredrik Åkerström & Joakim Kristensen

Online: Wille Rising

Music: EMI Music Publishing

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.