Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Västtrafik stoppade Crescents reklam – tyckte de smutskastade verksamheten

Publicerad: 15 april 2016, 08:16

Västtrafik i Göteborg har stoppat Crescents reklam för deras elcykel. Orsaken till det var att de ansåg att reklamen smutskastade Västtrafiks verksamhet.


Ämnen i artikeln:

WelcomVästtrafik

Crescent hade köpt annonsplats på Västtrafiks bussar, men bara några dagar efter deadline för inlämning hörde Västtrafik av sig och sa att de inte vill ha Crescents annonser på deras bussar. I annonsen står det "Låt dig inte luras av bussbolagens miljöargument. Förra året släppte bussarna ut 30 570 ton koldioxid i Göteborg. Välj ett vänligare alternativ". Siffrorna som ingår i Crescents reklam är siffror som Västtrafik själva tagit fram i sin miljöredovisning. Mårten Nydahl, vd på Cycleurope, kommenterar förhandlingen till Resumé:

– Några dagar efter deadline för inlämning så hörde de av sig, och då förhandlade vi. Vi sa att vi ju använde deras egna offentliga siffror, 30 570 ton koldioxid per år i Göteborg, men de lyssnade inte på det. Vi blev tvungna att omformulera budskapet som nu kommer vara "ta elcykeln istället".

På Cycleurope tycker man att det är tråkigt att det inte blev något av reklamen på bussarna, och de efterlyser även lite mera transparens från Västtrafiks sida om de eventuellt ska jobba med dem i framtiden.

– Västtrafik har själva i egna kampanjer utmålat sig som miljöhjältar i förhållande till bilindustrin. En annan sanning är den att många bussar släpper ut en hel del farliga avgaser, 30 570 koldioxid eller ca 38, 5 gram per passagerare och kilometer, bara i Göteborgsområdet, och vi ville med den här kampanjen vända lite på perspektivet och kommunicera enkla fakta om bussarnas utsläpp och sätta dem i relation till de mycket miljövänligare elcyklarna. Men det är klart att vi kan tänka oss att samarbeta med Västtrafik, vi gillar ju kollektivtrafik och dess användare. Men i ärlighetens namn tycker vi att Västtrafik kunde varit lite mer transparenta och låtit oss göra den här kampanjen.

Det är byrån Welcom som ligger bakom kampanjen. Förstår ni att Västtrafik ville stoppa reklamen, eller agerade de fel? Så här såg den andra annonsen ut:

Louise Lindberg

Ämnen i artikeln:

WelcomVästtrafik

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.