Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Västtrafik tar ned affischer om kungens otrohet

Publicerad: 30 Juli 2015, 09:00

Västtrafik har beslutat att ta ner affischerna med budskapet "Se var kungen var otrogen"

Foto: Creative commons

Efter reaktioner från både hovet och allmänheten tar företaget ner affischerna. "Syftet med den här kampanjen har ju inte varit att väcka ilskna reaktioner".


Ämnen i artikeln:

Margareta ThorgrenHovetKungenVästtrafik

För att uppmärksamma sin nya sight-seeingapp har Västtrafik haft affischer uppsatta i Göteborgsområdet med texten "Se var kungen var otrogen". Enligt Västtrafik själva är det Oscar II som åsyftas men det framgår inte av affischtavlorna. Detta har upprört hovets presschef Margareta Thorgren.

– Vi har gett förslaget att företaget bör ta bort kampanjen eftersom den strider mot svensk lag. Dessutom är den olämplig genom att den föranlett starka negativa reaktioner, sa hon tidigare till GT.

Efter ett möte under torsdagsförmiddagen har Västtrafik beslutat att man ska ta ned de affischer som väckt bestörtning.

– Vi har bestämt att vi ska ta ned de aktuella budskapen. Det är en liten del av en ganska stor kampanj där vi berättar om Västtrafiks sight-seeingapp som berättar om Göteborgs historia och intressanta platser och personer, säger Kristian Lans, presschef på Västtrafik till Resumé.

Hur kom ni till det beslutet?

– En del människor ha tagit illa upp av en här kampanjen. Vi har förstås vägt in hovets synpunkter också.

– Syftet med den här kampanjen har ju varit att väcka intresse för vår app. Inte att väcka ilskna reaktioner hos allmänheten och hovet.

Mika Wallgren


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.