Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag17.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Västtrafik viker ner sig med vikannons

Publicerad: 21 Maj 2018, 14:02

Foto: Pressbild

Lanserar en specialannons för att fler ska förstå fördelarna med kollektivtrafiken i ett växande Göteborg.


Ämnen i artikeln:

GöteborgReklamVästtrafikForsman & Bodenfors

De närmsta 20 åren förväntas Göteborg att växa med omkring 200 000 invånare. Det innebär att staden går igenom en utvecklingsfas som kommer innebära stora utmaningar. Inte minst när det gäller avstängda vägar och köbildning i rusningstrafiken. Det vill Västtrafik uppmärksamma i en ny vikannons, som är framtagen i samarbete med Forsman & Bodenfors.

Den öppna annonsen visar en problematisk trafikstockning med texten: "Tack för att du har tålamod. Det blir trångt när vi inte reser tillsammans". När annonsen viks ihop försvinner dock trafikstockningen och ersätts istället av öppna vägar, med buss som det enda fordonet. Texten har också bytts ut mot: "Tack för att du reser tillsammans".

– Trafiksituationen kommer påverkas nu när det byggs så intensivt. Men att resa kollektivt hjälper verkligen. Om alla resenärer i en fullsatt buss istället körde själva i bil, skulle de bilda en bilkö på hundratals meter, säger Lars Backström, vd på Västtrafik, i en kommentar.

Annonsen är ett resultat av en större kampanj som kretsar kring köer och trängsel, i samband med de stora ombyggnationerna i Göteborg.

– Att fysiskt vika bort bilarna visar fördelarna med bussen på ett nästan övertydligt sätt. Det ryms många bilar i en buss, helt enkelt. Annonsen är ju en slags hommage till Al Jaffee och hans briljanta viksidor i de gamla Mad-tidningarna. Vi får hoppas att han gillar kollektivtrafik, säger Lars Jansson, art director på Forsman & Bodenfors.

Alex Hartelius

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.