Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag10.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Västtrafik vill visa kollektivtrafikens fördelar i ny bussreklam

Publicerad: 18 Maj 2018, 12:08

Foto: Pressbild

Kampanjen har fått stor spridning på sociala medier och uppmärksammats av fler inflytelserika personer som Gudrun Schyman, Malena Ernman och miljöminister Karolina Skog.


Ämnen i artikeln:

ReklamVästtrafik

Sedann 2011 har Västtrafik erbjudt provåkarkampanj i Västra Götaland. Nu lanseras en ny kampanj där regionens bilister erbjuds gratis kollektivtrafik under två veckor. För att visa hur mycket plats bilarna tar har Västtrafik ställt upp 55 bilar och en buss på Gustav Adolfs torg i Göteborg.

– Provåkarkampanjer är ett viktigt verktyg för att få fler att upptäcka kollektivtrafiken. Det är tydligt att många väljer kollektivtrafiken bara de får prova, säger Lars Backström, vd för Västtrafik.

Kampanjen har sedan lanseringen uppmärksammats på sociala medier av opinionsbildare, ministrar och riksdagspolitiker. Bland annat Malena Ernman, Gudrun Schyman och miljöminister Karolina Skog.

Västtrafik har sammanställt statistiken av alla provåkarkampanjer hittills. Resultatet visar att en halv miljon bilister har provåkt gratis med kollektivtrafiken sedan Västtrafiks första provåkarkampanj 2011. En femtedel av dem, cirka 100.000, har valt att fortsätta resa med Västtrafiks bussar, spårvagnar, tåg och båtar även efter provperioden.

Västtrafiks provåkning i siffror:

· Nio kampanjer
· Två miljoner erbjudanden till bilister om fria resor under två veckor
· 500.000 har testat kollektivtrafiken
· 100.000 personer har valt att fortsätta resa med kollektivtrafiken

Kampanjfilm kan ses nedan:

Alex Hartelius

Ämnen i artikeln:

ReklamVästtrafik

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.