Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Vattenfall behåller Brindfors filmer i VM-sponsorkampanjen

Publicerad: 1 februari 2013, 14:38

Printannonserna från DDB

Vattenfall är landslagets sponsor både i alpint och Cross country. Eljätten som dessutom sponsrar själva VM-tävlingarna satsar på produkterbjudanden i print, signerade DDB. Samtidigt behåller man de varumärkesbyggande reklamfilmerna från tiden med Lowe Brindfors när VM-veckorna drar igång på måndag . Endast eftertexten är utbytt.


Ämnen i artikeln:

Vattenfall

Vattenfall har under en längre tid varit huvudsponsor för skidlandslaget. På måndag drar VM i alpint igång och eljätten gör en stor sponsoroffensiv.

För första gången satsar man på produkterbjudanden i samband med tävlingarna. Alpina VM i österrikiska Schladming blir också starten på en tre veckor lång kampanj för Vattenfall. Satsningen integrerar tre komponenter. Något som Vattenfall tidigare inte har lyckats med när man tagit utgångspunkt i vintersporten.

Printannonserna står huvudbyrån DDB för. Men de varumärkesbyggande reklamfilmerna har man behållit från tiden med Lowe Brindfors – ett samarbete som avslutades 2011.

– Vi har bara bytt ut eftertexten, säger Jasmine Riahi Account Manager på DDB Stockholm till Resumé.

Enligt Linus Almqvist, Vattenfalls chef för varumärke och sponsring, behåller företaget filmerna eftersom de uppnått en liking på 72 procent i undersökningarna.

– Man behöver inte byta reklamfilmer bara för att man byter reklambyrå, säger Linus Almqvist till Resumé och tillägger:

– Vi ror hem det taktiska genom produkterbjudandena i print. De här filmerna är lite nerkortade och det tar lång tid att bygga kännedom för varumärkesbyggande reklamfilmer. Eftersom det här är de mest uppskattade reklamfilmerna i Vattenfalls historia så känns det klokt att låta dem rulla vidare.

Övriga filmproduktioner för Vattenfall står DDB för, bland annat 7 olympiska sponsorat. Filmen som är baserat på landslaget i längdskidor har dessutom bara gått i samband med "Slottsprinten" i Stockholm, enligt Linus Almqvist.

– Man dras alltid mellan att byta reklamfilm eller att hålla sig till ett koncept som fungerar. I det här fallet har vi lyssnat på marknadsstatistiken.

Syftet med VM kampanjen är att med Vattenfalls vinterskidsponsring som utgångspunkt kombinera varumärkeskommunikation och produktkommunikation under tre veckor.

– Vi ser att längdskidåkningen fått en hippfaktor. På alla ängar och parker tar folk på sig längdskidorna. Från att ha ansetts som något mossigt har sporten fått ett uppsving, säger Linus Almqvist.

Som sponsor för både svenska landslagen och själva tävlingarna i alpint och i CrossCountry, som hålls i italienska Val di Fiemme, har man ett tydligt fönster under sändningarna.

– Nu kan vi se frukten av vårt långsiktiga arbete och ta vara på det stigande intresset för skidsporten. Vi har byggt upp en acceptens hos allmänheten att kunna synas i de här sammanhangen. Som elbolag är ens produkt osynlig och engagemanget förhållandevis lågt. Då är sponsringen ett extremt viktigt fönster, säger Linus Almqvist.

Kampanjen ska stötta varumärket och kommersialisera sponsringen genom relevanta produkterbjudanden på ett nytt sätt baserat på gemensamt intresse för skidor.

Se Lowe Brindfors filmer nedan

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Vattenfall

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.