Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Vattenfall storsatsar på OS

Publicerad: 14 oktober 2011, 08:18

Energijätten går nu in och sponsrar de olympiska kommittéerna i Tyskland och Holland utöver sitt samarbete med den svenska OS-kommittén. Satsningen går hand i hand med Vattenfalls strategi att renodla företaget till tre marknader, och målet är att ena såväl den interna organisation som ländernas befolkning.


Ämnen i artikeln:

VattenfallLinus Almqvist

Vattenfalls nya affärsstrategi är att vara en europeisk aktör med stark lokal förankring. Sponsringen ska spegla det.

Sponsorsavtalet som offentliggörs i dag sträcker sig fram till 2016, och kommer att synas i två skepnader. Det ena är ett ”Team Vattenfall” som kommer att bestå av de främsta olympiska medaljhoppen i respektive land. Men viktigare är enligt bolaget den satsning som ska göras på unga och lovande talanger. De ska få möjligheten att satsa helhjärtat på sina idrotter och att få utveckla sin potential.

– Breddar man basen av talanger blir det mera medaljer. Vi vill jobba långsiktigt, så det här i ihop med vår affärsstrategi, säger Linus Almqvist,  Head of Brand Communication & Partnerships på Vattenfall .

Vattenfalls har växt enormt de senaste tio åren genom förvärv, och verksamheten är i dag relativt splittrad. Det ska det bli ändring på, då företaget ska koncentrera sig till de tre huvudmarknaderna Holland, Tyskland och Sverige.   Att sponsra ländernas olympiska kommittéer ska stärka den lokala närvaron, men också den interna identitetskänslan inom koncernen. DDB, som Vattenfall nyligen valde till huvudbyrå, ska ta fram ett stort aktiveringsprogram som kommer att rulla ut i början av nästa år.

– Det kommer att handla om internatikon, aktivering och levandegörning ur både ett kund- och allmänhets-perspektiv. Vi kommer att offentliggöra vilka talangerna blir i januari och det kommer att kickstarta allting. Genom att berätta vilka de är, om deras livsöden och personligheter kommer vi kunna bygga enormt stark kommunikation, säger Linus Almqvist.

Sedan tidigare är Vattenfall storsponsor inom skidsporten, vilket kommer att fortsätta även i framtiden. Men nu ska de bli mer selektiva med var de syns.

– Vi ska satsa på färre grejer men med större impact, säger Linus Almqvist.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

VattenfallLinus Almqvist

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.