Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Vattenfalls pitch värd 240 miljoner

Publicerad: 6 oktober 2010, 14:51

Vattenfall är nu mitt i sin stora Europapitch för att hitta ny mediebyrå- och reklambyråpartner. Resumé har granskat upphandlingsdokumenten och finner att få aktörer tar sig genom nålsögat. Men värdet för den som vinner reklamuppdraget ligger runt 30 miljoner årligen.


Ämnen i artikeln:

VattenfallLinus Almqvist

truefalse

Linus Almqvist, chef för Vattenfalls marknadsföringsavdelning, håller med om att kraven är tuffa.

I mitten av september utlyste Vattenfall sin reklambyråupphandling som offentlig upphandling öppen för alla att delta i. Uppdraget gäller länderna Sverige, Belgien, Danmark, Finland, Tyskland, Holland och Polen. Det är första gången som Vattenfall samlar hela kommunikationsuppdraget för samtliga marknader på en reklambyråpartner.
– Nu handlar det om att ta hela greppet kring all kommunikation i koncernen. Det ska bli en spännande resa. Vi ser fram mot detta med tillförsikt, säger Linus Almqvist, chef för marknadsförings­avdelningen på Vattenfall.

Men kraven är detaljerade och hårda. Poängsättningen i urvalet viktas efter erfarenhet av stora kunder och referens­case men också efter faktorer som sjukfrånvaro och personalomsättning.

Bland kraven nämns att deltagarna ska skicka in en finansiell Dun & Bradstreet-rapport på de tre senaste årens verksamhet. Rapporten får inte vara äldre än tre månader. Deltagande byråer ska också ha en omsättning på 30 miljoner euro, varav minst 75 procent ska komma från att leda internationella, strategiska varumärkesuppdrag.

Vidare ska deltagarna ha kontor i varje land med minst två arbetsgrupper som ”talar och skriver det lokala språket lika flytande som engelska och har erfarenhet av internationella kunder”. Har man inte ett sådant kontor ska man vara villig att öppna ett. Annars blir man diskvalificerad.

Och så ser det ut sida upp och sida ner.
– Ja, det är tuffa krav. Det är för att få kontroll på hela verksamheten, säger Linus Almqvist.

Upphandlingen görs i två steg och detta är den första fasen. Någon ersättning för byråernas arbete utgår inte. Under den fasen diskvalifieras man om man pratar med någon annan på Vattenfall om detta än Louis Ten Dam, som leder upphandlingen. Det man vinner första fasen på är, som vanligt i offentliga upphandlingar, att vara billigast. De fyra som erbjuder ”det fördelaktigaste ekonomiska erbjudandet” går vidare till en andra, kreativ fas.
– Då går vi in i en pitchfas och alla får ett konkret uppdrag att arbeta med, säger ­Linus Almqvist.

Alla de sju ländernas marknads- och kommunikationschefer ska delta i valet av slutlig reklambyråpartner. Ett reklamnätverk och ett mediebyrånätverk får skriva avtal som gäller i två år men kan förlängas till maximalt åtta år.
– Vår ambition är att detta ska vara klart under första kvartalet nästa år, säger Linus Almqvist.

Enligt Linus Almqvist köper Vattenfall medieutrymme för 350–400 miljoner kronor per år. Källor till Resumé vittnar om att det brukar innebära ett nettoköp på 250–300 miljoner kronor årligen.

Vattenfall har i dag OMD som mediebyrå på den svenska­ marknaden. Avtalet med Lowe Brindfors, som var Vattenfalls svenska reklam­byrå, sade upp i början av året.

Ulrika Fjällborg

Ämnen i artikeln:

VattenfallLinus Almqvist

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.