Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Växer så det knakar

Publicerad: 2 januari 2012, 16:16

Michael Söderlund och Jaan Orvet.

Nansen har precis plockat in fem nya medarbetare, var en svensk kreativ chef som har varit verksam i San Francisco.


Ämnen i artikeln:

Nansen

Pengar rullar in det går bra nu. Så går texten i Petters välkända rapp-låt. Detsamma verkar gälla Nansen.

I alla fall om man får tro företagets vd Michael Jäderlind:

– Vi har en bra tillströmning av nya kunder och det rör sig om ganska stora projekt. Så vi växer inom samtliga verksamheter – det vill säga Stockholm, Chicago och New York, säger han.

Affärsidén går ut på att leverera större webbsajter för stora organisationer. Alltifrån digitala lösningar till mobila handelstjänster.

Nansen har en rad större kunder. Ett sådant exempel är Coop, där man ansvarar för hela webbplatsen. Ett annat Fastighetsbyrån, där man ansvarar för både extranät och intranät. Ett tredje Electrolux, där Nansen Creative har utvecklat globala e-handelsplattformar.

Nansen har idag 45 anställda, inklusive de fem nyanställningarna.

Här kan bland annat nämnas bolagets nya cd, Jaan Orvet:

– Det är en person som vi lärde känna via webbkonferenser med USA och Storbritannien under ett par års tid. Hela bolaget är uppbyggt kring ett nätverkstänk, säger Michael Jäderlind.

Nansen omsatte 37 miljoner kronor under förra året och hade en 10-procentig rörelsemarginal .

I år räknar företaget med en omsättning på 60 miljoner kronor – bolaget har ett brutet räkenskapsår som avslutas den 30 april.

– Vi har haft en 10-procentig rörelsemarginal sedan starten 2007, säger Michael Jäderlind.

De fem som nu går in i bolaget är, förutom cd:n, en ad samt två interaktionsdesigners och en copywriter. Generellt sett letar bolaget efter alltifrån projektledare och utvecklare till kreatörer och ad:ar:

-- Vi tror på en fortsatt stark utveckling inom mobilområdet under 2012 och vi räknar också med att e-handeln får ytterligare skjuss. Men detta är bara under förutsättning att den ekonomiska instabiliteten inte förvärras, säger Michael Jäderlind.

Han och fem ytterligare medarbetare är delägare i Nansen. Men även Söderhavets ägare Erik Lidshiem och Mattias Svensson är delägare i bolaget:

– Vi har inte tagit in en enda krona i riskkapital, men de båda har stått som garanter för vår likviditet, säger Michael Jäderlind.

Nansen räknar inte med anågon utdelning i år, utan behöver pengarna i kassakistan för sin fortsatta USA-satsning.

Tidigare år har man plockat ut cirka två miljoner kronor:

– Vi har valt att låta det mesta gå tillbaka till verksamheten, säger Michael Jäderlind.

Ni har inga planer på att sälja bolaget?
– Nej, den dörren är helt stängd. Vi vill fortsätta att växa. Vi är långtifrån färdiga ännu, säger Michael Jäderlind.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Nansen

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.