Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag05.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Vd-avverkning på löpande band i reklambranschen

Publicerad: 19 Augusti 2013, 10:50

Andrew Benett, global ordförande Havas samt vd för New York-kontoret.

Foto: Pressbild.

Tuff konkurrens och allt högre krav på nyskapande. Det är den främsta förklaringen till vd-turbulensen hos kreativa byråer under de senaste tolv månaderna, enligt Adweek.


Ämnen i artikeln:

AdweekDDBMcCannJWTHavas

Åtta nya byrå-vd:ar för New York och Nordamerika-marknaden.

Det är facit efter  senaste tolv månadernas vd-turbulens – och mer förändringar är på gång,  enligt Adweek.

Tidningen konstaterar att förutom pågående vd-jakt hos  Havas-ägda Arnold samt en New York-chef för Havas Worldwide finns  ytterligare fyra topp-positioner där man har nått olika långt i  processen, enligt Adweek.

Mcgarrybown för exempelvis samtal kring en internationell position.

Publicis  håller på med att utforma en plan för olika efterträdare och ska hitta  en ersättare till Susan Gianinno, enligt källor till Adweek.

Chefen  för Berlin Cameron United, Ewen Caremon, håller också på att leta efter  en affärspartner i New York, medan Translations vd, Steve Stoute,  intervjuar potentiella ordföranden, enligt Adweeks källor.

Tidningen  menar också att den senaste rekryteringsvågen är en direkt följd av  förändringar i toppen hos byråer som DDB, Havas, JWT, Mcann Erickson,  Saatchi & Saatchi med flera.

Adweek hävdar att det är tuff konkurrens  i kombination med jakt på nyskapande i en digital tid som skapar  vd-turbulensen i byråvärlden.

En ytterligare förklaring är att  ekonomin håller på att återhämta sig samtidigt som byråer har tappat  toppförmågor till marknadsföringsjobb och teknikbolag som Google.

Personalneddragningar har också tvingat alla att göra mer med små resurser:
–  Vi ser fortsatt press på alla våra verksamheter, säger Havas globale  ordförande Andrew Benett, som tillfälligt ansvarar för New York-kontoret  fram tills dess att man har lyckats hitta en ny chef.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

AdweekDDBMcCannJWTHavas

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.