Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Vd:n som blev praktikant till B-Reel

Publicerad: 16 April 2014, 06:57

Jörn Arnell.

2012 slutade Jörn Arnell som vd för reklambyrån YouMe. Han ville prova något nytt och började som praktikant utanför branschen. Nu är han tillbaka i reklamvärlden – på prisbelönta produktionsbolaget B-Reel.


Ämnen i artikeln:

B-reelB-ReelYoume Agency

Efter en lång tid i reklambranschen på byråer som TBWA, Storåkers McCann (numera McCann  Stockholm) och YouMe kände Jörn Arnell att det var dags att utforska andra yrken. Med en sparad slant sade han upp sig från YouMe hösten 2012 och kastade sig ut i det okända – som praktikant.

Varför var det inget roligt som vd på YouMe?

– Att driva YouMe var kul. Jag tröttnade bara på att göra samma sak om och om igen. Jag slog upp tidningen och såg hela processen från brief till lämning och alla beslut som tagits och vem som argumenterat för vad och vem som vikit ner sig. Det slog mig att jag hade gjort samma sak i 10 år. Hjärnan behövde omväxling.

Vad har du gjort sedan du slutade där?

– Prövat livet som kock, bagare, triathlet, trädgårdsmästare, föreläsare, affärsutvecklare, redaktör, ståuppare och manusförfattare.

Vad var roligast?

– Helt klart manusförfattare. Parallellt med B-Reel håller jag på att avsluta en ettåring manusförfattarutbildning och ett långfilmsmanus. Att få följa en tanke dit den tar en är en fantastisk känsla men det tar tid att bli tillräckligt bra på hantverket. Jag siktar på att vara färdig 2019.

Vad är de största lärdomarna från tiden som praktikant?

– Att man ska säga upp sig. Det är oerhört jobbigt att släppa det jobb som definierar en och det fortsätter att vara lika jobbigt tills man hittar fram. Men det är också väldigt roligt och man lär sig mycket om sig själv på vägen.

Har du hittat rätt jobb nu då?

– Ja, om man får passa på att göra lite reklam så tycker att B-Reel är spännande för de jobbar i gränslandet mellan film, reklamfilm och digitalt och hittar hela tiden nya sätt att berätta och överaska. Jag fick upp ögonen för dem för några år sen när de gjorde Wilderness Downtown med Google och Arcade Fire och jag tycker de fortsätter att leverera innovations grejer. Nu senast med Medicine de Mondes interaktiva dödsmaskin som skrev ett kvinnonamn i minuten för utbilda franska regeringen om faran med illegala aborter.

Vad exakt är det du ska göra?

– Mitt jobb kommer vara att leta upp små och stora roliga och banbrytande idéer hos reklambyråer, pr-byråer, designbyråer och alla möjliga byråer och samtidigt försöka dela med mig av och kunskapen som B-Reel har samlat på sig under alla dessa år.

Men B-Reel är ju ändå i reklambranschen, då blir det väl inte så stor skillnad mot förut?

– Det har du alldeles rätt i, men jag kommer ha stor nytta av min byråerfarenhet nu när jag får byråerna som kund.

Magnus Helander

Ämnen i artikeln:

B-reelB-ReelYoume Agency

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.