Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag08.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Veckans bästa innehåll från Resumé

Publicerad: 31 Januari 2020, 16:17

Har ni missat något? Resumés redaktion väljer ut de bästa artiklarna från våra digitala kanaler under vecka 5.



Test på stan – endast 62 av 318 gissar rätt på reklamen: ”intetsägande” 

Bilindustrin är en av de branscher som spenderar mest på reklam och ironiskt nog blir den branschen ofta anklagad för att göra de tråkigaste annonserna. Vi gav oss ut på stan för att en gång för alla få svar på frågan: är bilreklamen generisk? – Helt intetsägande – slätstruket, säger flera av de vi möter.

Annonsörerna kluvna till reklamtestet: ”Vi jobbar på ny strategi för att sticka ut”


När vi bad folk på stan identifiera varumärken i bilannonser svarade majoriteten fel.
Audi är självkritisk.

 

Träffsäker bilreklam genom åren – därför sticker den inte ut i dag 


Bilreklamen är tråkig. Det är motorjournalister och kreatörer överens om. Varför liknar alla varandra och vad behöver göras? Vi plockar fram godbitar ur reklamhistorien – och Volvos reklamskapare berättar om varför de sökt sig till andra uttryck.

Volvo anklagas för greenwashing – men utklassar konkurrenterna i hållbarhetspositionen 

Volvo lever inte upp till sina hållbarhetslöften, menar klimatrörelsen Extinction Rebellion, som i helgen anordnade en demonstration mot biljätten. Men när det kommer till frågan om hållbarhet har Volvo ett stort försprång gentemot konkurrenterna.

Därför är ditt inre barn den bästa marknadsföraren

Alla små barn är konstnärer, men när de blir äldre händer något. De börjar beskriva med ord i stället för att se. Resumé Insikts återkommande analytiker Mats Georgson berättar om vad marknadsavdelningen kan lära av det lilla, lilla barnet.

UG granskar Arla igen – så har kriserna slagit mot varumärket 

SVT:s Uppdrag Granskning har flera gånger gjort granskningar av Arla, och på onsdag är det dags igen. Enligt UG kommer programmet vittna om en verklighet långt ifrån Arlas reklam med lyckliga kor och bönder. Resumé passar på att undersöka hur Arlas varumärke har drabbats av de tidigare kriserna.

Så balanserar Sveriges största reklamköpare mellan inhouse och byrå

Kvalitet, kostnad och kunskap är tre vägledande faktorer när marknadschefen ska bestämma sig för om reklambyrån ska göra jobbet eller inte. Flera marknadschefer planerar att flytta hem resurser under 2020 när Resumé frågar 12 av Sveriges största annonsörer.

Fyra byråer med i Ikea-pitchen – så ser uppdraget ut 

När Ikea omorganiserar delar de reklamuppdraget i två – en taktisk och en varumärkesbyggande del. Åkestam Holst behåller för tillfället det taktiska uppdraget men vad som sker med ”Där livet händer” är i nuläget oklart.

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.