Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag08.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Veckans bästa innehåll från Resumé

Publicerad: 28 Februari 2020, 14:37

Resumé samlar det bästa innehållet från sajten under vecka 9.


Klarna, Burger King, F&B och The & Partnership: Så ser framtidens byråmodeller ut

En tror på att headhunta kreativa stjärnor och minska beroendet av byrån – en annan hatar inhouse. Hur ska man som byrå tolka kravet på proaktivitet och varför är briefen uråldrig arbetsmetodik? Vi har tagit tempen på sju av de hetaste marknadsförarna just nu.

”Där livet händer” i riskzonen – marknadschefen om nya byrån 

För några veckor sedan kunde Resumé berätta att Ikea låg i upphandling. Nu står det klart att Åkestam Holst, som var med i pitchen, tappar det varumärkesbyggande uppdraget till Vice byrå Virtue.

Därför blev reklamen så jävla allvarlig

De bästa kreatörerna har slutat skratta och humorn har förlorat sin plats i den svenska reklamen. Hur gick det till?

Vi kartlägger 700 reklamkampanjer: syftesdrivet backar – är humorn på väg tillbaka?

Syftesdriven reklam har dominerat de senaste åren. Men en kartläggning av prisvinnande kampanjer under tio år av 100-Wattaren och Guldägget visar att en förändring kan vara på ingång.

Det är inte bara startups som kan skaka om – här är verktyget som hjälper dig

Startups hapjas men det är viktigt att komma ihåg att för varje framgångsrik startup så finns det många fler som misslyckas. Resumé Insikts återkommande analytiker Sandra Lindholm-Wu går igenom verktyget som kan hjälpa större organisationer att skapa nya kundupplevelser.

Här är siffrorna: Så har reklamtröttheten ökat i takt med de digitala annonsinvesteringarna 

Allt fler svenskar är negativt inställda till reklam, det visar siffror från både Novus och Kantar Sifo. Samtidigt pumpas allt mer pengar in i de digitala kanalerna. Resumé har tagit reda på hur de två kurvorna korrelerar.

Från noll till 200 miljoner i omsättning på två år – här är The & Partnerships modell

The & Partnership har vuxit fram lite under radarn i Sverige, men omsätter redan 200 miljoner kronor. Byråmodellen The & Model skiljer dem från andra traditionella byråer. Den europeiske vd:n Nick Howarth och svenske vd:n Joachim Medalen berättar hur.

Ikeas nya byrå: ”Att vi jobbar gränslöst var en nyckelfaktor till att vi vann pitchen”

Virtue har vunnit prestigeuppdraget som Ikeas nya kreativa byrå. För Resumé berättar Virtues nordeuropachef Gemma Knox vad byrån vill göra med Ikeas varumärke och utmaningen att anpassa kommunikationen till sex olika marknader.

Copyranter om Ikeas hållbarhetsreklam

Mark ”Copyranter” Duffy har dekonstruerat hållbarhetsampanjer från Ikea. Han är hård och vis.

Därför växer de nya byråmodellerna fram

Den traditionella reklambyrån för en tynande tillvaro. Marknadsavdelningen har nya behov när de själva tar hand om mer av marknadsföringen. Entré: de nya byråmodellerna.

Reklamens roll i dag kan med rätta ifrågasättas

Patrick Kampmann, senior strateg på Volontaire, menar att nu när samhället så tydligt genomgår en omställning med hållbarhet så kan reklamens roll med rätta ifrågasättas. Hur kommunicerar man till exempel kring flygresor när det råder klimatskam?

Karl Svedung: Sponsring exploderar – bra case skapar stor affärsnytta

Sponsring står i dag för de nästa högsta reklaminvesteringarna efter internet. Karl Svedung, som nyss bytt Forsman & Bodenfors mot jobbet som marknadschef på Göteborgs filmfestival, ser att smarta aktiveringar ger stor affärsnytta.

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.