Reklam
Veckans bästa innehåll från Resumé
Publicerad: 22 februari 2020, 08:11
Resumé samlar det bästa innehållet från sajten under vecka 8.
Så har ett år av kris sänkt XXL:s varumärke
Påhoppen på Greta Thunberg på Sverigechefens Facebookkonto, tidigare anställda som vittnat om dålig arbetsmiljö och avslöjandet om manipulerade försäljningssiffror. Sportkedjan XXL har ett turbulent år bakom sig – och tampas dessutom med ekonomiska problem. Resumé har tittat på hur XXL:s varumärke påverkats av kriserna.
Så går snacket kring SAS omtalade reklamfilm
Kritiken på sociala medier lät inte vänta på sig när SAS för en vecka sedan lanserade en reklamfilm med buskapet att mycket av det vi tror är skandinaviskt egentligen kommer från andra länder. Resumé har med hjälp av Meltwater tagit reda på hur snacket har gått kring SAS sedan lanseringen.
Därför skiljer sig synen på reklam mellan branschen och folket
Den reklamen som folket uppskattar mest stämmer inte nödvändigtvis överens med den reklamen som kreatörer älskar att belöna. Vi har pratat med fem veteraner som får tycka till om listan över folkets mest älskade reklam. – Sverige är fortfarande i slags blöjstadium här, säger Bosse Rönnberg, grundare av den legendariska byrån Rönnberg & Co.
Kartläggning: Här är diskrepansen mellan folkets och branschens favoritreklam
När folket själva får välja sin favoritreklam är en sak tydlig: många av kampanjerna som får högst poäng kommer aldrig någonsin att vinna Guldägg. Inga krusiduller – här dominerar svenskhet, enkla budskap och julreklam. Vi listar folkets mest gillade reklam under 2019 och jämför det med den som vinner reklampriser.
Kommunicera hållbart: dessa tre regler gäller – eller låt bli
Att som varumärke trycka på hållbarhet kan gå väldigt fel. Du kan till exempel riskera att förlora en stor del av kunderna som letar efter prestanda. Kanske ska du rentav undvika att gå hållbarhetsvägen? Här är tre punkter att följa för att nå affärsnytta.
Klarna om inhouse-strategin bakom Lady Gaga-kampanjen
Klarna tog fram kampanjen med Lady Gaga och Bea Åkerlund helt utan byråer. Marknadsdirektören David Sandström om varför man inte längre har någon fullservicebyrå och varför externa partners fortfarande är enormt viktigt.
Burger King-vd:n om omtalade kampanjen: ”Den värsta sortens marknadsföring är den som ingen bryr sig om”
”I grund och botten är det en pr-kampanj där vi vill få ut vårt budskap om att vi städar ut de artificiella ingredienserna och det har vi fått till en mycket lägre kostnad än om vi skulle jobbat mer traditionellt”, säger Iwo Zakowski, vd på Burger King i Sverige.
Profilerad Primekvartett lämnar för Miltton – vd:n om den höga personalomsättningen
För ett år sedan löpte earn out-perioden efter Weber Shandwicks köp av Prime ut. Efter det har en rad framträdande medarbetare valt att lämna byrån.