Reklam
Veckans bästa innehåll från Resumé
Publicerad: 24 januari 2020, 16:07
Har ni missat något? Resumés redaktion väljer ut de bästa artiklarna från våra digitala kanaler under vecka 4.
Ämnen i artikeln:
ReklamVarningsropen om lågkonjunktur har pågått i flera år och nu märks en avmattning i svensk ekonomi. Branschorganisationerna tror att OS och Fotbolls-VM 2020 kan ge marknaden en skjuts, samtidigt ser vi redan hur inhouse dämpar investeringar.
Varningsropen om lågkonjunktur har pågått i flera år och nu märks en avmattning i svensk ekonomi. Branschorganisationerna tror att OS och Fotbolls-VM 2020 kan ge marknaden en skjuts, samtidigt ser vi redan hur inhouse dämpar investeringar.
Test: Hur ska man kommunicera hållbarhet med över 50 procent plast?
Plastfobi råder i Sverige. Vi har granskat varorna i Coops och Icas ekologiska sortiment och ställer oss frågan: Hur ska butikerna kommunicera klimatengagemanget samtidigt som förpackningarna består av över 50 procent plast?
Greta, cirkulär ekonomi och ny teknik – så kan marknadsförare tänka mer hållbart
Det är dags att gå från att designa snygga förpackningar till att ta klimatfrågan på allvar i alla led. Hur ska designbyråer och andra marknadsförare anpassa sig till det nya klimatet? Vi pratar med tre design- och hållbarhetsexperter om den viktigaste frågan just nu.
Carlsberg och Garant: Så ska vi skapa framtidens förpackningsdesign
Klimatmålen tickar i bakgrunden samtidigt som många varumärken famlar i jakten på nollutsläpp. Vi har tagit ett snack med två aktörer som är i mitt uppe i arbetet att skapa framtidens förpackningsdesign.
Slut på inspiration? Här är 12 exempel på framtidens förpackningar
Alla pratar miljö just nu och förpackningar är en utmärkt yta både för marknadsföring och hållbarhet. Vi har samlat 12 inspirerande designs och metoder för att få förpackningen att bidra till en bättre miljö.
RO varnar efter Bianca Ingrossos agerande: ”Äventyrar självregleringen”
Bianca Ingrossos skönhetsvarumärke Caia Cosmetics tänker inte rätta sig efter Reklamombudsmannens fällning om könsdiskriminerande reklam – något som riskerar att äventyra hela självregleringen. Det säger Elisabeth Trotzig, som företräder RO.
Fällningarna av smygreklam har ökat – Isabella Löwengrip sämst i klassen
Resumé har gått igenom Reklamombudsmannens fällningar av smygreklam under 2012-2019 och kan konstatera att de ökat under de senaste åren. Av influencers står Isabella Löwengrip för flest – hela nio stycken. Vad betyder det för självregleringen att tongivande influencers väljer att strunta i besluten?
Hållbarhet skapar intäktsrekord – så ser Allers byråer på ökat samarbete
Byråerna i Aller Medias byrånätverk (Ahead) gick fram starkt under det senaste räkenskapsåret. Narva gjorde sitt bästa intäktsår sedan byrån grundades för 20 år sedan. För Resumé berättar vd:n hur man utvecklat hållbarhetsarbetet.
Spelreklam och inhousetrenden skapar osäkerhet på reklammarknaden inför 2020