Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag08.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Veckans bästa innehåll på Resumé

Publicerad: 6 Mars 2020, 16:38

Håller sig svenska influencers till reglerna för reklammärkning efter Kissie-domen, vad tar programmatic-aktörerna för ansvar för reklamtröttheten och hur framgångsrik är egentligen Burger Kings mögliga hamburgare? Redaktionen sammanfattar veckans bästa innehåll.


Så har Burger kings ruttna kampanj mottagits av kunderna
Burger King och Ingos mögliga Whopper har delat branschen. Vissa älskar den, andra menar att den kommer sänka hamburgerkedjans varumärke. De initiala mätningarna som utförts visar på lika delade resultat som reaktionerna.

Konkurrerande varumärken hos influencers drar ner effekten
Ena dagen lyfts en av nätläkarna fram, för att nästa vara utbytt mot konkurrenten. Ja, influencers är sällan trogna till sina samarbetsparters. Vem bär ansvaret? 

– Vi ser allvarligt på det som skett, säger Kristoffer Stenqvist, marknadschef på Kry

Smygreklam i sociala medier trots nya domen – kaos när aktörer ska följa reglerna
Smygreklamen flödar fortfarande i sociala medier. Vi har gjort en granskning av 100 influencers på Instagram och trots ytterligare en dom och KO:s nya vägledning gör nästan hälften fel – även de med miljontals följare. Annonsörerna skyller på andra i ansvarsfrågan och influencern Anitha Clemence vill se ytterligare åtstramning av regelverket.

Attityden till reklam i digitala kanaler har försämrats – men inte så mycket som du tror
Med hjälp av data från Orvesto Konsument har Resumé tagit reda på hur svenskarnas inställning till reklam i digitala kanaler utvecklats de senaste tio åren. Siffrorna visar att reklamtröttheten tilltar – men att ökningen är marginell.

Programmatic-experterna om reklamtröttheten: ”Många aktörer tar inte ansvar”
Dåligt utförd retargeting, överdriven frekvens och personalisering över gränsen. Utmaningarna inom det digitala ekosystemet är många och riskerar att driva på reklamtröttheten. Mycket av ansvaret – och lösningarna – ligger på den automatiserade annonshandeln.

Här är siffrorna: Så har reklamtröttheten ökat i takt med de digitala annonsinvesteringarna
Allt fler svenskar är negativt inställda till reklam, det visar siffror från både Novus och Kantar Sifo. Samtidigt pumpas allt mer pengar in i de digitala kanalerna. Resumé har tagit reda på hur de två kurvorna korrelerar.

Malin von Werder: Vi behöver diskutera tid, inte reklamtrötthet
Vi skapar det som finansierar de fria medierna. Och de fria medierna granskar makten. Det är värt lite tid att fundera över i diskussionen om hur tröttsamt det är med reklam, skriver Malin von Werder i sin första text för Resumé Insikt.

Ikeas nya byrå: ”Att vi jobbar gränslöst var en nyckelfaktor till att vi vann pitchen”
Virtue har vunnit prestigeuppdraget som Ikeas nya kreativa byrå. För Resumé berättar Virtues nordeuropachef Gemma Knox vad byrån vill göra med Ikeas varumärke och utmaningen att anpassa kommunikationen till sex olika marknader.

De nya byråmodellerna del 6: ”Partnermodellen”

I den sjätte delen av Resumés artikelserie om de nya byråmodellerna avhandlas partnermodellen. Brindfors har i dag en strategi där byrån blir partner i både nystartade och mer etablerade verksamheter.

De nya byråmodellerna del 5: ”MAAS-modellen”
I den femte delen av Resumés artikelserie om de nya byråmodellerna ligger fokus på den nätverksbaserade modellen, med marketing as a service-byrån Holy Comms som exempel.

De nya byråmodellerna del 4: ”Cross agency”
I den fjärde delen av Resumés artikelserie om de nya byråmodellerna tittar vi närmre på en modell som kombinerar inhouse med spets från olika byråer.

De nya byråmodellerna del 3: ”Outhouse”
I den tredje delen av Resumés artikelserie om de nya byråmodellerna tittar vi närmre på en modell som anpassats efter den rådande inhouse-trenden.

Därför växer de nya byråmodellerna fram 

King – den tidsenliga och traditionella byrån

The&Partnership – från leverantör till affärspartners 

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.