Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Veet drar tillbaka kritiserad reklam

Publicerad: 10 April 2014, 08:48

Foto: Skärmklipp från Youtube och Dailymail.

Kampanjen "Don't risk dudeness" gick ut i amerikansk tv i måndags. Efter tung kritik har Veet bett om ursäkt och dragit tillbaka reklamfilmen. Som en motpol sprids fotografen Ben Hoppers bilder på kvinnor med hår under armarna i sociala medier.


Kampanjen har sagts vara sexistisk och fel efter att ha spelat på att kvinnor är manliga om de inte vaxar bort sitt kroppshår.  

Reklamfilmen visar en hårig man som ligger i sängen, iklädd kvinnokläder och spelar kvinna – en hårig kvinna som "rakade sig i går."  

Veet har kommenterat händelsen på Facebook, enligt Adweek.

"Hej ... det här är Veets marknadsföringsteam i USA. Vi ville bara låta alla veta, att vi förstår - vi är kvinnor också. Idén kom från kvinnor som berättade att de vid antydan till stubb kände sig som "dudes". Vi trodde att det var en enkel och rolig idé. Vi har själva skrattat åt det här, men alla uppskattar inte vårt sinne för humor. Vi vet att kvinnor definierar kvinnlighet på olika sätt. (...) Vår avsikt var aldrig någonsin att förolämpa någon, så vi bestämde oss att ompröva vår kampanj och ta bort klippen."

I samband med kritiken mot den sexistiska kampanjen sprids fotografen Ben Hoppers fotoserie "Natural beauty" i sociala medier. Idén startade redan 2007 som protest mot skönhetsindustrin – med foton som visar kvinnors hår under armarna.

Här kan du se bilderna.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.