Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

"Vem sköt JR Ewing i Dallas?"

Publicerad: 5 maj 2008, 13:16

118 100 har precis lanserat en ny tjänst som går ut på att ge svar på alla sorters frågor via sms. Bakom kampanjen står webbyrån Tewonder.


Den nya tjänsten från 118 100, som ägs av Expressen, TV4, Ahhaaa och Itesco, heter SPA, vilket står för ”Svar På Allt”. Tjänsten går ut på att man skickar ett sms med en fråga till nummerupplysningsföretaget och sedan får svar via sms. Målet är att få cirka 1 000 frågor per dag.

– Tjänsten är inspirerad av brittiska AQA, Any Questions Answered. Det vi har gjort är att ta fram kampanjen och sajten. Vi har jobbat med kampanjen i ett par månader. Tjänsten i sig är så pass kreativ att vi valde en väldigt ren och enkel lösning, säger Karin Ernerot, creative director på Tewonder.

Tjänsten lanseras med hjälp av en kampanj där frågor visas i tv. Svaren finns sedan på hemsidan. Kampanjen smygstartade för tre veckor sedan men har nu dragit igång för fullt.
– I lanseringskampanjen för ”Svar på allt” vill vi ta tillvara människors vetgirighet och låta denna driva kommunikationen. Vi ställer frågor i tv och ger svar på webben. Kampanjfrågorna kommer också till stor del från användarna själva, säger Karin Ernerot.

Filmerna går på TV 3, TV 6, TV 4 Plus, TV 400 och TV 4 Fakta. Totalt har Tewonder tagit fram 20 olika tv-spottar till denna kampanj. Frågorna i spottarna är delvis anpassade till det program som de ligger intill.

Redan nu har kampanjen fått bra genomslag enligt Karin Ernerot.
– Det har sänts några provspottar, som fått stort gensvar. Folk sms:ar som galningar. Innan tjänsten lanserades i Sverige var målet att komma upp i 1000 frågor per dag inom ett kvartal, vilket nåddes redan efter första dygnet. Efter två veckor låg snittet på cirka 1250 frågor per dag.

Tjänsten är dock inte gratis, varje fråga kostar användarna 12 kronor plus operatörskostnad.

Vad har ni för målgrupp?
– Den är ganska bred men jag kan tänka mig att den främst kommer att locka ganska unga personer i 15-30-årsåldern, säger Karin Ernerot.

Vilken är den bästa frågan hittills?
– Jag väljer den här frågan, men framförallt svaret:  Vem skulle vinna i en brottningsmatch mellan Pippi och Bamse?  Svaret lyder: En brottningsmatch mellan Pippi och Bamse skulle bli oerhört jämn ända tills Bamses dunderhonung slutat verka. Då skulle Pippi enkelt bryta ned honom. Om Bamse mot förmodan skulle lyckas fälla Pippi skulle han sannolikt diskvalificeras för dopning.

Kampanjen kommer att gå i sex veckor.

I höstas lanserade Tewonder budskapet ”Ett nummer räcker”. I samband med det kom också två reklamfilmer.

118 100

Byrå: Tewonder
Arbetsgrupp: Fabian Zwedberg kundansvarig, Martin Gustafsson projektledare, Carin Ek produktionsledare, Per Persson ad, Karin Ernerot copy, Per Borin utvecklare
Produktionsbolag: Palladium

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.