Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Verums reklam sågas av KO

Publicerad: 27 Juni 2013, 11:20

Marknadsföringen för Verums hälsofil och yoghurt kritiseras av Konsumentombudsmannen, skriver Aftonbladet. – Den är vilseledande, säger Emy Gustavsson på Konsumentverket.


Ämnen i artikeln:

NorrmejerierVerumReklam

Verums reklam för hälsofil utlovar miljarder goda bakterier, så kallad probiotika, som ska gynna tarmens naturliga bakterieflora. I verkligheten finns det inga bevis för att baktierien skulle göra  någon skillnad. Konsumentombudsman kritiserar nu tillverkaren Norrmejerier.
– Norrmejerier har helt enkelt inte kunnat bevisa att batkeriestammarna har de effekter som man påstår och marknadsföringen av produkterna är därför vilseledande för konsumenter, säger Emy Gustavsson, jurist på Konsumentverket, till Aftonbladet.

Norrmejeriet ändrade reklamen för Verums hälsofil och –yoghurt i fjol. Kort därpå ändrades EUs-direktiv för vad en reklam får utlova. Verum menar att de genomfört studier som bevisar probiotikas hälsoeffekter. Men EFSA (European Food Safety Authority) godkänner inte probiotika som en godtagbar marknadsföringspoäng.  Det verkar dessutom som att probiotika inte ger någon större effekt överhuvudtaget.

Elisabeth Rotherberg chefsdietist på Shlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg säger att det vetenskapliga beviset för att probiotika skulle göra en skillnad för magen är väldigt svagt.

Alexandra Barganowski

Ämnen i artikeln:

NorrmejerierVerumReklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.