Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

”Vi är bara i början på en lång resa”

Publicerad: 31 Maj 2012, 11:47

Erik Sollenberg med medarbetarna Lina Thomsgård till vänster och Samuiel Åkesson till höger.

Foto: Andreas Elgstrand.

Forsman & Bodenfors vd Erik Sollenberg klev upp på scenen och tog emot Resumés pris Sveriges Bästa Byrå i går kväll inför 500 personer. Nu väntar en intensiv period för storbyrån med Cannes Lions och den mycket viktiga Ikea-pitchen.


Ämnen i artikeln:

Erik SollenbergSveriges Bästa ByråForsman & BodenforsF&B

Segertåget fortsätter för Forsman & Bodenfors. Efter jättesuccén i Guldägget där byråns 23 nomineringar blev till sju guldägg och sex silverägg fördelade på flera olika kampanjer kammade F&B i går även hem titeln Sveriges Bästa Byrå.

”Tillsammans med storkunden IKEA har de levererat reklam av absolut högsta kvalitet de senaste åren. Och de tar hem otaliga priser för kampanjer med Tele2/Comviq, Volvo och AMG för att nämna några. Att de dessutom charmar Sverige med arbetet för Berättar­ministeriet gör inte saken sämre”, löd ett stycke i motiveringen.

– Det är alltid kul när andra uppskattar det som vi lägger ner så mycket energi på. Det känns jättekul, säger Erik Sollenberg.

Byrån är inne i en fantastisk framgångsperiod och Erik Sollenberg låter närmast lyrisk  när Guldägget tidigare i våras kommer på tal.

– Guldägget…att vi skulle få en sådan utdelning…det hade jag aldrig väntat mig. Det var en unik händelse, en stor överraskning.

Om några veckor är det dags för Cannes Lions. Även det kan bli en triumf för F&B. I fjolårets Cannes Lions åkte byrån hem med nio lejon – flest av alla svenska byråer.  Men Erik Sollenberg är ödmjuk när han får frågan om vinstchanserna denna gång.

– Det är otroligt svårt att vinna i Cannes Lions. Man tävlar mot världens största byråer. Om man vinner är det ofantligt stort.

I sommar är det även mycket som står på spel på kundsidan. F&B har haft Ikea som kund i 26 år. Men möbelätten har gått ut i pitch och F&B riskerar därmed att tappa uppdraget. Byrån deltar dock i pitchen och kommer att slåss med näbbar och klor för att behålla sin storkund.

Vad tror du om chanserna att få behålla Ikea?
– Jag har inga kommentarer om Ikea.

Forsman & Bodenfors-koncernen hade i snitt 202 anställda och själva reklambyrån i snitt 106 anställda under 2011.

Reklambyråns omsättning var 401 miljoner kronor i fjol. Rörelseresultatet låg på 28 miljoner kronor.

Hela F&B-koncernen med reklambyrån Forsman & Bodenfors, Happy F&B, F&B Case, F&B Factory, Kollo F&B, F&B Inhouse och SMFB.omsatte 511 miljoner kronor 2011 och gjorde ett rörelseresultat på 53 miljoner kronor.

Om vi blickar framåt – hur ser F&B ut om tio år?
– Vi har funnits i 26 år men vi känner det som att vi fortfarande bara är i början på en lång och spännande resa, men vart resan tar oss det vet vi inte.

Magnus Helander


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.