Reklam
”Vi är kortsiktighetens fiende”
Publicerad: 4 maj 2012, 07:15
Här är Acnes storkampanj för Skandia – bolagets största varumärkeskampanj på många år.
Skandia är sedan den 21 mars oberoende och kundägt.
Konceptet ifrågasätter samhällets och näringslivets kortsiktighet och pekar på ”lönsamheten för både kunder och samhälle i att investera tidigt och att tänka längre”.
MH
Magnus Helander
Det är Skandias första reklamkampanj sedan företaget blev oberoende och kundägt.
Reklamkampanjen rullar igång på måndag i TV4:s olika kanaler under tre veckor, i Svenska Dagbladet och Dagens Industri under två veckor och som utomhusreklam under en vecka, kompletterat med egna kanaler och publicitet.
– Kärnan i vår verksamhet är förmågan att tänka längre, i betydelsen både långsiktigt och utanför ramen. Det har vi gjort i över 150 år, och nu har vi skaffat oss bättre möjligheter än någonsin. Vi har inte några aktieägare som vill se snabba resultat nästa kvartal. Vi ser oss som kortsiktighetens fiende och ifrågasätter den kvartalskapitalism som dominerar i alltför många sammanhang. Vår ägarform och långsiktighet gör det möjligt att helt och hållet fokusera på att bygga långsiktiga värden och det särskiljer oss, säger Bengt-Åke Fagerman, koncernchef för Skandia.
I samma veva inleder Skandia satsningen att utöka antalet rådgivningskontor i Sverige med 20 procent under 2012. Företaget satsar också på nya internettjänster – bland annat lanseringen av Sveriges första "smartbank", som ger kunderna automatisk översikt av hur de spenderar sina pengar.
– Varumärkeskampanjen är viktig, men ändå bara en liten del i vårt arbete med att se det lönsamma i att förebygga och förutse istället för att invänta och hantera effekter. Det stora jobbet sker när vi exempelvis utformar vår investeringsstrategi, när vi utbildar kommuner i att beräkna lönsamheten i förebyggande insatser mot ungdomars utanförskap eller när vi hjälper företag att sänka sjukfrånvaron för att slippa använda sin sjukförsäkring, säger Malin Pellborn, marknadschef för Skandia.
Team på Skandia
Projektledare: Tina Odgaard
Digital projektledning: Anja Stenberg
Marknadschef: Malin Pellborn
Reklambyrå: Acne Advertising
Projektledare: Andreas Engstrand
Produktionsledare: Malin Czernik
Copywriter: Christian Karlsson
Art Director: Tommy Carlsson
Creative Director: Adam Springfeldt
Mediabyrå: IUM
Rådgivare/Strateg: Beatrice Feuk Dahlström
Operativ projektledare: Michael Jansson
Research: Bodil Grapendal
Print-specialist: Jimmy Öster
TV/Radio-specialist: Johanna Ahlström
Digital planerare: Tove Bergmar Jonsson
Filmproduktionsbolag: Bacon
Director: Adam Hashemi
Director of Photography: Lasse Frank
Producer: Mette Jermiin
Production manager: Ditte Odgaard