Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag05.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

”Vi är kortsiktighetens fiende”

Publicerad: 4 Maj 2012, 07:15

Här är Acnes storkampanj för Skandia – bolagets största varumärkeskampanj på många år. Skandia är sedan den 21 mars oberoende och kundägt. Konceptet ifrågasätter samhällets och näringslivets kortsiktighet och pekar på ”lönsamheten för både kunder och samhälle i att investera tidigt och att tänka längre”.


Ämnen i artikeln:

SkandiaAcne

Det är Skandias första reklamkampanj sedan företaget blev oberoende och kundägt.

Reklamkampanjen rullar igång på måndag i TV4:s olika kanaler  under tre veckor, i Svenska Dagbladet och Dagens Industri under två  veckor och som utomhusreklam under  en vecka, kompletterat med egna kanaler och publicitet.

–  Kärnan i vår verksamhet är förmågan att tänka längre, i betydelsen både  långsiktigt och utanför ramen. Det har vi gjort i över 150 år, och nu  har vi skaffat oss bättre möjligheter  än någonsin. Vi har inte några aktieägare som vill se snabba resultat  nästa kvartal. Vi ser oss som kortsiktighetens fiende och ifrågasätter  den kvartalskapitalism som dominerar i alltför många sammanhang. Vår  ägarform och långsiktighet gör det möjligt att  helt och hållet fokusera på att bygga långsiktiga värden och det  särskiljer oss, säger Bengt-Åke Fagerman, koncernchef för Skandia.

I samma veva inleder Skandia satsningen att   utöka antalet rådgivningskontor i Sverige med 20 procent under 2012.  Företaget satsar också på nya  internettjänster – bland annat lanseringen av Sveriges  första "smartbank", som ger kunderna automatisk översikt av hur de  spenderar sina pengar.

–  Varumärkeskampanjen är viktig, men ändå bara en liten del i vårt arbete  med att se det lönsamma i att förebygga och förutse istället för att  invänta och hantera effekter. Det  stora jobbet sker när vi exempelvis utformar vår investeringsstrategi,  när vi utbildar kommuner i att beräkna lönsamheten i förebyggande  insatser mot ungdomars utanförskap eller när vi hjälper företag att  sänka sjukfrånvaron för att slippa använda sin sjukförsäkring,  säger Malin Pellborn, marknadschef för Skandia.

Team på Skandia

Projektledare: Tina Odgaard

Digital projektledning: Anja Stenberg

Marknadschef: Malin Pellborn

Reklambyrå: Acne Advertising

Projektledare: Andreas Engstrand

Produktionsledare: Malin Czernik

Copywriter: Christian Karlsson

Art Director: Tommy Carlsson

Creative Director: Adam Springfeldt

Mediabyrå: IUM

Rådgivare/Strateg: Beatrice Feuk Dahlström

Operativ projektledare: Michael Jansson

Research: Bodil Grapendal

Print-specialist: Jimmy Öster

TV/Radio-specialist: Johanna Ahlström

Digital planerare: Tove Bergmar Jonsson

Filmproduktionsbolag: Bacon

Director: Adam Hashemi

Director of Photography: Lasse Frank

Producer: Mette Jermiin

Production manager: Ditte Odgaard

Magnus Helander

Ämnen i artikeln:

SkandiaAcne

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.