Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

"Vi är överens om att vi inte är överens"

Publicerad: 4 februari 2008, 08:08

Annonsörer och reklamproducenter har under det senaste året följt olika rekommendationer vid oenigheter. Ett problem har varit förfoganderätten. Nu ska de enas kring ett nytt samarbetsavtal. Men parterna är fortfarande inte helt överens.


Ladda ner dokumentet här

- Samarbetsavtal mellan Sveriges Annonsörer och Reklamförbundet

Enligt Anders Ericson, vd för Sveriges Annonsörer, har medlemmarna länge efterfrågat ett nytt avtal. I fredags blev det klart. Men avtalet, som ska förenkla för både annonsör och byråer i samband med avtalstecknande eller vid tvister, är enligt de inblandade inte skrivet i sten. Ett par av punkterna kunde Sveriges Annonsörer och Reklamförbundet inte enas kring och de ska därför ses som mer flexibla och upp till respektive företag och byrå att förhandla om.

Pia Grahn Brikell och Anders Ericson.

Det gäller bland annat tiden för förfogande, hur länge annonsören förfogar över det producerade reklammaterialet samt om förfoganderätten ska gälla oavsett media eller endast för de medier som framgår av uppdragsbeskrivningen. Båda punkterna blir upp till de inblandade att enas kring.

Avtalet är också flexibelt på punkterna om det ska vara tillåtet med en egen webbplats och om kostnaden för en option vid utökat geografiskt förfogande.

– Det nya avtalet innebär inte att Reklamförbundet och Sveriges Annonsörer kommit överens om knäckfrågan i avtalet: vem som har rätten till den producerade reklamen. Vi är överens om att vi inte är överens. Nu får annonsören och reklambyrån själva ta ställning till de här frågorna. Det viktiga är att det blir reglerat i ett skrivet avtal, säger Pia Grahn Brikell, vd på Reklamförbundet.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.