Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

”Vi är överväldigade”

Publicerad: 6 December 2010, 11:46

Svenskgrundade B-reel är världens bästa digitala produktionsbolag enligt amerikanska Creativity. – Vi är helt överväldigade, säger Jonas Hedegard, exekutiv producent på B-reel.


Ämnen i artikeln:

B-Reel

Från musikvideon till Arcade Fires ”The Wilderness Downtown” för Googles operativsystem Chrome.

B-reel grundades av Anders Wahlquist, Petter Westlund och Pelle Nilsson i Stockholm 1999.

Nu har bolaget kontor även i New York, London och Los Angeles och dessutom sedan i fjol reklamfilmsföretaget B-reel Films.

Inte nog med det – nu rankas B-reel som världens bästa digitala produktionsbolag, av tidningen Creativity som lyfter fram uppmärksammade kampanjer för bland annat Mitsubishi och Google Chrome, musikvideon till Arcade Fires ”The Wilderness Downtown”.

Enligt Creativity har B-reel ”cementerat sin status som en digital elitspelare, med några av årets mest omtalade, gränsöverskridande och banbrytande produktioner.

– Vi är helt överväldigade, det känns fantastiskt. Vi har hållit på i över tio års tid med att enträget försöka skapa förutsättningar för riktigt bra produktioner digitalt och i film och korsbefrukta dessa världar, med en ödmjuk svensk inställning till det vi gör, säger Jonas Hedegard.

Vad betyder en en sådan här sak för er verksamhet?

– Vi har genom åren levererat bra saker och fått uppskattning för det, så vi har alltid känt att vi hittat rätt, men det klart att det här är extra kul och gör oss extra stolta.

Jonas Hedegard nämner "Mitsubishi Live drive"-kampanjen, Rädda Barnen-kampanjen och Arcades ”The Wilderness downtown” för Google som de bästa B-reel-produktionerna det senaste året.

Han säger att B-reel också har stora saker på gång framöver, men att det inte går att avslöja vad det handlar om ännu.

Från starten har B-reel alltid talat om vikten av att stå med båda fötterna på jorden och ha en ödmjuk inställning.

– En utmaning för oss är att är att fortsätta att växa organiskt och öppna upp kontor och få det att snurra med B-reels kvalitet och känsla. Det ska finnas DNA från ursprungskontoret så att vi inte tappar det som är B-reel, säger Jonas Hedegard.

Magnus Helander

Ämnen i artikeln:

B-Reel

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.