Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

”Vi behöver fler geeks”

Publicerad: 22 oktober 2014, 13:40

John Watton, digital marknadschef för Adobe

Foto: Susanna Sköld

Personlig och riktad marknadsföring är nyckeln till att nå ut till kunden, det menar Adobes marknadschef John Watton som under gårdagen besökte Adobes symposium på Berns i Stockholm.


John Watton, digital marknadschef på Adobe, tror att framtidens marknadsföring måste vara mer relevant och personlig.

–Mitt skräckexempel från i år var när jag fick ett erbjudande om att bli medlem i en databas för modeller. Som medelålders pappa till två barn var jag inte riktigt rätt målgrupp för det mejlet. Jag har ingen önskan om att påbörja en modellkarriär, säger John Watton.  

Han tror inte att världen behöver något nytt marknadsföringsverktyg, vad som behövs är att kunna sammanställa information om kunden över alla plattformar.

– Man måste förstå kunden, dess beteende men också ge dem en produkt som de vill ha. Det finns inget som kan kallas "one size fits all" – det måste vara en personlig upplevelse.

Hur ser er marknadsföringsstrategi ut?

– Vi använder och testar vår egen produkt. För fem år sedan var det en mjukvara i en förpackning. Nu har vi istället flyttat allt det till vårt Cloud. Det är en enorm förändring för oss. Från ett marknadsperspektiv har det inneburit att kommunikationen med våra kunder blivit mycket mer digital. I dagsläget lägger vi 74 procent av vår marknadsbudget på digital marknadsföring.

Har de digitala kanalerna gjort det lättare att nå ut?

–Nej, jag hörde någon säga här om veckan att digital marknadsföring är för lata marknadschefer, att man bara behöver trycka på en knapp. Jag har hållit på med marknadsföring i över 20 år. Största skillnaden är att vi i dag har andra verktyg att kunna mäta och analysera våra kunder med. Vi kan göra det nästan i realtid istället för att annonsera någonstans och efter sex månader förstå att det var ett misstag och försöka igen. Men det kräver också andra kompetenser. Vi behöver mer dataanalytiker och mer geeks.

Vilka är de största utmaningarna som dagens marknadschefer står inför?

– Att hitta den rätta blandningen mellan data och det kreativa. Det handlar om att ha rätt team och att alla delar av organisationen arbetar digitalt. På Adobe är vårt event-team lika digitala som vårt RCM-team. Teknologin är inte utmaningen längre. Du kommer inte lösa några problem genom att bara köpa teknologin. Du måste ha rätt kompetens bland dina medarbetare.

Susanna Sköld

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.