Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

”Vi behöver uppmuntra fler kvinnor att våga ta den risken att starta byrå”

Publicerad: 3 mars 2021, 09:34

Helena Westin, ordförande Komm.

Resumés kartläggning visar att 7 av 10 vd:ar i Kommunikationssverige är män. Komms ordförande Helena Westin bedömer att det i grunden är en ägarfråga och att organisationen kan göra mer för att uppmuntra fler kvinnor att starta egna verksamheter.


Ämnen i artikeln:

KommJämställdhet

När Resumé i veckan sammanställde könsfördelningen på 228 bolag i kommunikationsbranschen, låg andelen kvinnliga vd:ar på 30 procent. Inom bolag med en årlig omsättning över 50 miljoner kronor var kvinnor än mer underrepresenterade (24, 6 procent)

Komms styrelseordförande Helena Westin minns själv hur många kritiserade utnämningen av henne som vd för Paradiset DDB i början av 2000-talet. Kan en kvinna klara av att ta över en sådan byrå? Sedan dess har kvinnliga vd:ar kommit och gått på Sveriges tre ledande reklambyråer. I dag har Forsman & Bodenfors, Åkestam Holst och Nord DDB män som vd. 

– Könsfördelningen i toppen är en symboliskt viktig fråga. Inte minst för att det visar en möjlighet för kvinnor att nå dit. Men det är också en fråga om att våga ta risken att starta en byråverksamhet. Att det är en övervägande del män som styr Sveriges reklambyråer handlar i grunden om att ägandet till en ännu större del utgörs av män. Vi behöver uppmuntra fler kvinnor att våga ta den risken. 

Ända sedan Anna Serners dagar som vd för Reklamförbundet (i dag Komm)  har organisationen jobbat för att främja kvinnligt ledarskap på svenska byråer. I dag gör Komm konkreta insatser som lönestatistik för att synliggöra skillnader och ojämställdhet, på torsdag lanseras en ny utgåva av Mad Women av Christina Knight med intervjuer av kvinnliga förebilder i branschen.  

– Vi försöker med jämna mellanrum skapa forum för att lyfta kvinnliga ledare, men det är klart att vi alltid skulle kunna göra mer, säger Helena Westin och tillägger att det är en ständigt aktuell fråga, både för Komms kansli och styrelse.

– Hållbarhet är en central fråga inom Komms arbete just nu och det handlar inte bara om klkmatet utan även social hållbarhet och styrning (governance). För att vara framåtlutade och rekrytera en bredare talangbas på sikt behöver reklambranschen bli mer jämställd, men också mer jämlik

Våren 2012 skrev Resumé att Komm beräknade att lönerna i reklambranschen skulle vara helt jämställda 2025. Nio år senare med fyra år kvar kan man konstatera att det är en bit kvar till att uppnå målsättningen.

– Vi ligger i lite bättre till än börsbolagen i Allbrights studie, men det behöver bli bättre. Det finns också en begränsning över i vad vi kan göra som intresseorganisation här eftersom det i slutändan är en ägarfråga.

 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

KommJämställdhet

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.