Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

”Vi blir en b-nation om vi har egna regler”

Publicerad: 22 April 2014, 10:45

Ingos kreative chef, Björn Ståhl, är förvånad över att byråns omtalade kampanj ”Dill” för Lidl endast har fått en nominering i Guldägget – kampanjen handlade om en lyxkrog som visade sig laga mat med Lidls produkter.


Ämnen i artikeln:

Anna QvennerstedtBlackBjörn StåhlDillIngoForsman & BodenforsMiss Skinny

– Det här kallas prankvertising utomlands och bedöms precis som all annan reklam på sin koppling till varumärket. Jag tycker att det är viktigt  att vi har samma bedömningsgrunder i Sverige som i utlandet och att vi  inte har egna regler. Då blir konsekvenserna att vi blir en b-nation.

Några  av årets mest omtalade kampanjer är F&B:s Tommy Nilsson-kampanj ”Black”,  Shouts påhittade Size Zero-butik ”Miss Skinny” för Riksföreningen mot  ätstörningar, Frisk och fri, och Ingos ”Dill”-kampanj för Lidl.

Endast ”Dill” har fått en nomering i Guldägget.

Tidigare idag menade F&B:s stjärncopy Anna Qvennerstedt att man i Sverige verkar dra alla prank-kampanjer över en kam.

–  Jag håller med henne om att debatten är sned och lite konstig i  Sverige. Man borde snarare bedöma vad som faller innanför ramen för det  moraliska och god smak och vad som faller utanför, säger Björn Ståhl.

Han  hävdar att ”Dill”-kampanjen har fått extremt mycket uppmärksamhet i  utlandet och känner sig förvånad över att den endast har fått en  nominering i Guldägget.

– Den har gått väldigt bra i utlandet, men  Guldägget har gjort sin bedömning och det får man väl acceptera och  titta på andra tävlingar i stället, säger Björn Ståhl.

Varför tycker du inte att ”Dill” faller utanför gränsen för vad som är moraliskt försvarbart?
–  För det första så lanserade vi något som verkligen fanns. Det fanns en  restaurang med en Guide Michelin-kock som lagade riktig mat. Det är en  jäkla skillnad på det och att sätta upp en hemsida och göra något kul  med det, säger Björn Ståhl.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.