Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag06.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

”Vi bryter ny mark”

Publicerad: 23 Mars 2009, 09:54

Idag, måndag, startar den nya kampanjen från Sony Ericsson. Med helt klädda tunnelbanenedgångar och integrerad reklam där Kanal5:s nya kanal-id dyker upp i telefonen ska Sony Ericsson få igång försäljningen av nya Walkman-telefonen W715.


Ämnen i artikeln:

Mediaedge CIAJungSony EricssonLocomotiv

Tunnelbanenedgången vid T-Centralen

Sony Ericsson lanserar den nya Walkman-telefonen W715. I och med det testar företaget en ny form av reklam. Med helt inklädda tunnelbanenedgångar och integrerad reklam som övergår direkt i reklamfilm i Kanal 5:s nya kanal-id ska de nå ut med budskapet om den nya telefonen.

– Vi fokuserar media. Med den här kampanjen bryter vi ny mark i både utomhus- och tv-reklam. Det som gör kampanjen så bra är att vi spänner över olika media så att kampanjen blir komplett. Det tycker jag verkligen att vi har lyckats bra med det den här gången, säger Mårten Larsson, marknadschef för Sony Ericsson i Sverige.

Målgruppen för kampanjen är uppdelad på tv: mainstream youth och mainstream materialist.
– Den första gruppen spänner över 15-25 år och den andra upp till 59 år. Det är en väldigt bred målgrupp men det är en bred produkt också.

Totalt har tre tunnelbanenedgångar, vid T-Centralen, S:t Eriksplan och Tekniska Högskolan, folieras. Ytan ägs av Clear Channel.
– Vad jag vet är det första gången i Sverige som någon gör det på det här sättet. Det ska bli oerhört spännande att se hur det tas emot, jag tycker själv att det blev riktigt snyggt. Överlag är jag är jättenöjd med hela kampanjen, det är bra att göra unika lösningar i dessa tider, säger Mårten Larsson.

Målet med kampanjen är att berätta om nyheten, få upp kännedomen och få igång försäljningen. Efter den första massiva kampanjdelen som kommer pågå under tre veckor hoppas Sony Ericsson att kännedomen ska ligga på 70-75 procent.

Kampanjen kommer även att synas på stortavlor utomhus och på olika sajter med hjälp av banners.
Dessutom har Sony Ericsson skrivit kontrakt med tre kändisar, Alexander Skarsgård, Marit Bergman och Henrik Rydström, som ger personliga låttips för löpning.
– Det här är en telefon som passar väldigt bra för träning och då ville vi visa det på ett lite annorlunda sett.

Vad har ni för budget?
– Det är som en av våra normala kampanjer i samband med en lansering.
Mediebyrå för kampanjen är Mediaedge CIA, reklambyrå är Locomotiv och pr-byrå Jung.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.