Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag23.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Vi bytte namn – och lyckades

Publicerad: 18 Oktober 2013, 09:46

Daniel Vaccino, Walter Naeslund och Rasmus Keger

Foto: Bilden är ett montage

I DDB:s kampanj för Lufthansa uppmanas tävlingsdeltagarna att byta namn till Klaus Heidi. Byråns Daniel Vaccino bytte själv namn för tio år sedan för att lyckas i reklambranschen. Han är inte ensam. – Man kommer ihåg Walter, säger Honestys grundare Walter Naeslund som fimpade Johan 2007.


Ämnen i artikeln:

Daniel VaccinoRasmus KegerWalter Naeslund

I Lufthansas tävling kan en lycklig vinnare kamma hem ett gratis helår i Berlin – men bara om hen byter namn till Klaus Heidi. Daniel Vaccino är copywriter på DDB, byrån som ligger bakom kampanjen.

2003 hette han Daniel Andersson men bytte namn för att få jobb på copywriterbyrån Satellit. Byråns dåvarande vd Jack Hansen tyckte att Andersson var för "o-reklamigt", och krävde därför att han skulle byta till hans mammas namn för att få en halvtidstjänst.

– Jag övervägde det i en sekund bara, säger Daniel Vaccino till Resumé.

Walter Naeslund, grundare och vd på reklambyrån Honesty, hade redan tagit Walter som mellannamn när han var 16 år. 2007 tog han steget fullt ut och bytte tilltalsnamn.

– Många tror att mitt namnbyte var en ren varumärkesgrej, men jag tog min morfars namn. Han dog när jag var två år och jag har alltid fått höra att vi är väldigt lika. Jag trivs bättre med Walter, säger Walter Naeslund till Resumé och fortsätter:

– Jag var i bloggvärlden på den tiden och det var mycket enklare att bli ihågkommen med Walter. Jag tror faktiskt att det var Mikaela Forni som först började kalla mig för Walter, redan innan jag bytte namn.

Hur fördelaktigt är det att ha ett namn som sticker ut när man jobbar i er bransch?
– Det är lättare att komma ihåg. Jag hade aldrig kunnat bli ihågkommen med Johan. Ett ovanligt namn är bättre som varumärke. Det är också en fördel om man ser till sökbarheten, det finns bara en Walter Naeslund men det fanns flera Johan Naeslund.

Blir det inte svårt med identiteten att byta namn?
– För mina barndomsvänner är det fortfarande konstigt att kalla mig Walter, för dem är jag Johan. Men för mig var det naturligt från första början och mina föräldrar kallar mig för Walter. Det är mycket enklare att byta namn än man tror.

Walter Naeslund tror inte att han skulle tagit samma beslut i dag:
– Jag tog sista tåget om man ser till utvecklingen i sociala medier. Jag har kvar ett MySpace-konto med Johan Naeslund, men det hade blivit för jobbigt att byta alla andra konton.

Rasmus Keger, kreatör på McCann i New York fimpade Jonsson innan karriären tog fart.

För några år sedan bytte sociala medie-strategen Niklas Strandh namn till sin internet-avatar Deeped. Deeped står för "Deep edition" och kom till när han skulle starta en ny blogg som inte bara skulle handla om marknadsföring.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.