Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

"Vi fick indikationer att de ville fortsätta"

Publicerad: 13 Mars 2013, 11:25

Fredrik Svensson

Foto: Rikard Kilström

I går stod det klart att Naked stänger kontoret i Stockholm. Fredrik Svensson som tillsammans med Johan Falk byggde upp byråns verksamhet i Sverige togs på sängen av beskedet.


Ämnen i artikeln:

Naked

Under tisdagen kunde Resumé avslöja att det globala reklamnätverket Naked har bestämt sig för att avveckla verksamheten i Stockholm. Tillsammans med Starcom-kollegan Johan Falk grundade Fredrik Svensson Naked i Sverige 2008. I går mottog han nyheten att byrån läggs ned.

– Det är jättetråkigt. Jag hade ingen insyn i bolaget och måste säga att jag är lite förvånad, säger Fredrik Svensson till Resumé.

Under sommaren 2012 sade Fredrik Svensson och Johan Falk upp sig från Naked för att gå in som delägare i Society46, ett projekt som aldrig hann ta vid. I januari stod det klart att duon drog igång den egna byrån Folket Stockholm. Kort därefter presenterades den första kunden – Unibet. Ett konto som tidigare legat hos Naked.

Såg ni några signaler att ledningen hade de här planerna under er sista tid på Naked?
– Nej, det var ett välmående bolag med stark kompetens och fantastiska kunder. Jag blir förvånad över det här beslutet eftersom vi fick höra att de hade intentioner att fortsätta efter att vi sade upp oss, säger Fredrik Svensson och fortsätter:

Sett utifrån – vad tror du ligger bakom nedläggningen?
– Jag kan inte svara på vad som har hänt. Jag fick reda på det i går och ska ta en lunch med Christoffer Dymling och Fredrik Preisler i dag.

Fredrik Svensson är väldigt nöjd med vad Naked lyckades åstadkomma under de fyra år han var med och byggde upp verksamheten i Sverige.
– Jag är jättestolt. Vi hade kvalitet i det vi gjorde och hade ett gott rykte som byrå. Jag fick chansen att jobba med ett par människor som är de bästa jag stött på under min karriär. Vi vann silverägg och priser på Epica. Det är väldigt tråkigt att Naked läggs ned.

Strax innan Fredrik Svensson och Johan Falk lämnade Naked under förra året tillsattes Richard Dunmall som global vd för reklamnätverket. Resumé söker honom för en kommentar kring Sverige-nedläggningen.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Naked

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.