Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

”Vi gör inte alltid helt enkla filmer”

Publicerad: 22 oktober 2012, 12:49

Björn Carlberg.

Inför Roygalan nästa vecka har Resumé frågat några av branschens bästa reklamfilmskreatörer om vad de tycker om svensk reklamfilm. Näst på tur är Björn Carlberg, kreatör på McCann Stockholm och en av de bakom årets Roy-reklamfilm.


Den 24 oktober anordnas Roygalan på Chinateatern i Stockholm.  Reklamfilmsgalan firar tio år i år och därför frågade Resumé några  reklamfilmskreatörer om tillståndet för svensk reklamfilm.

Näst på tur  är Björn Carlberg, kreatör på McCann Stockholm och en av de bakom årets  Roy-reklamfilm.

Vilken reklamfilm är din favorit bland de senaste tio årens Roy-vinnare?
– Det är jämnt skägg mellan Acnes sångnummer för Ipren som jag gillade  väldigt mycket när den kom i början på 2000-talet och FLX film för  Comviq Amigos (se nedan) där föräldrarna löper amok i villan. Men måste jag välja  någon idag så väljer jag Comviq.

Vilka är dina absoluta favoriter någonsin bland alla svenska reklamfilmer?
– Det finns ju massor av bra, men måste man välja några så gillar jag  Mazettis reklamfilm med Owe Thörnqvist och den gamla Volkswagen filmen  från 60-talet när de kör bilen uppför ett kyrktorn. Sedan tycker jag  Djuice filmerna "gitarren" och "rymden" är geniala mycket tack vare den  fantastiska dubbningen. Sedan är det ju såklart ICA, för att de gjort så  många som är så bra  Som en bubblare måste jag också inflika att jag  gillar Dressman, inte för att filmerna är speciellt häpnadsväckande utan  mer för att jag alltid blir på bra humör när den där mustiga VO:n  pratar om egyptisk bomull och om skjortor som man inte behöver stryka.

Hur tycker du att svensk reklamfilm har utvecklats de senaste tio åren?
– Jag hade säkert kunnat ge ett bättre svar på den här frågan om jag  hade haft 15-20 år i branschen och varit med "på golvet" när TV4 började  sända reklam. Men om man jämför Reklamsveriges tv-barndom där folk  fräste fram i skidbackar och det pratades om att det läggs ett golv i  Sverige var tjugonde sekund med vart vi är nu så känns det som att hela  kategorin mognat och breddats. Nu känns det som att svensk reklamfilm  börjar gå mot samma bredd som man hittar bland långfilmerna i  videobutiken.

Vad funkar bra med svensk reklamfilm?
– Jag tycker vi är bra på att ta konsumenterna på allvar. Vi gör inte  alltid helt enkla filmer, för att vi vågar lita på att folk i stugorna  kommer att förstå det vi gör utan att vi behöver skriva dem alldeles för  mycket på näsan.

Vad behöver förbättras?
– Friheten. Så att alla begåvade kreatörer och  regissörer därute får lite mer tillit och vågar riskera mer. Genom att  inte spela säkert så tror jag vi kan beröra, roa och underhålla än mer  än vad vi gör idag. Som en bonus skulle det också vara väldigt kul om  någon kom på en mirakellösning för att göra animerad film billigt.

Vad är ditt starkaste Roygala-minne?
– Jag har aldrig varit där förr. Men jag gick förbi utanför en gång när festen var på Rival och då minns jag att jag tänkte att "därinne ser det ut att vara ett jäkla liv".

Linus Fremin

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.